V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Lahošt Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 10510 19211 83811 09212 39513 94912 49515 96518 90217 350
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9506 4147 2788 2559 1458 6049 74311 34612 77613 098
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0441 1241 2301 2651 3831 3971 4361 8632 1812 522
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9171 2601671163698082290
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1941 3933 1641 4561 8313 8501 3162 6753 9171 730

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Lahoště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9506 4147 2788 1669 0718 6039 74311 32012 77612 933
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2781 5151 7652 0452 3742 2401 8732 1392 5302 704
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3321 4971 5571 5541 8281 4942 1782 5433 3542 954
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6362 7453 1533 8204 1124 0964 8695 7746 0375 933
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 454394433392408380407399407728
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 17362720242030360343462
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 231227343335326372386106105151

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0441 1241 2301 2651 3831 3971 4361 8632 1812 522
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 81185167143159163153231283
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9099921 0121 0121 0691 1161 2071 5141 7001 772
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 95412222137
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1181161298516912163194249430

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1941 3933 1641 4561 8313 8501 3162 6753 9171 730
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0291 3931 2041 4561 5421 8739061 1601 0071 375
Investiční dotace
Investiční dotace 16601 95902891 9774101 5162 909355

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9171 2601671163698082290
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9171 2601671163698082290
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 4818 25811 89111 71412 5338 43511 17523 37317 76413 734
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 2437 5506 9426 9688 8477 0237 96511 10611 97212 356
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 2387084 9504 7463 6861 4123 21112 2675 7921 378

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.