MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kyšice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 64617 24019 01616 84618 61421 94531 14246 68730 55415 685
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 63812 28012 38613 61413 36815 47818 90321 64722 69012 115
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3731 5842 0061 9282 2524 4855 5887 0924 8532 613
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 012908020325320260123100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6233 2864 5441 1012 7411 9626 62417 9482 888858

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kyšic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 25511 18012 22213 44913 17815 18718 42021 19821 65211 230
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7322 8283 1363 6043 5293 0063 3604 0514 3312 063
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3502 4732 3622 7512 3353 4723 9715 3544 7331 835
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 3035 0065 8206 1916 3887 7569 0269 6259 5054 619
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7907577867887877888208561 5271 218
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3336353841451 0551 0541 2811 297
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4779837798120188258274198

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3731 5842 0061 9282 2524 4855 5887 0924 8532 613
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4325741 1158361 3243 4013 2102 172985393
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8279167798836938669251 0571 340844
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2911104333601 3001 530818
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 85831012052322141 0932 562998558

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6233 2864 5441 1012 7411 9626 62417 9482 888858
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2233791 5441 1011 9911 9622 7452 2781 808384
Investiční dotace
Investiční dotace 4002 9073 000075003 87915 6701 080473

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 5 012908020325320260123100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 772408020325320260123100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2405000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 57014 58323 04212 88111 61829 59639 42038 08514 89811 385
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 1008 05112 29410 1188 44313 80515 37018 06513 0906 968
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 4716 53210 7482 7633 17515 79224 04920 0201 8074 417

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.