V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kunín Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 33 74531 79632 88444 74539 80748 55447 19367 88355 64760 398
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 72623 21326 12729 17431 34429 06732 62437 56641 45042 595
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1504 4064 5104 4154 5756 7407 6017 6059 85113 200
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 531 166492041874 9951 34376076108
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8173 0102 19810 9533 7007 7525 62621 9524 2714 494

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kunína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 32422 83725 45228 59430 74628 69332 18536 85540 71341 186
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 8155 3276 0626 9827 8257 2746 0686 8347 9158 442
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 6025 1425 2795 2455 9764 8046 9898 07310 3989 142
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 8059 26410 70012 89713 45413 18115 62318 33818 74418 364
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9731 9772 0292 0412 0692 0331 9831 9201 9763 340
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7787697476671041 2291 2431 249
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0511 0401 3131 3551 3461 3351 416462438649

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1504 4064 5104 4154 5756 7407 6017 6059 85113 200
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9942 3162 3232 3842 5922 4642 7742 8933 1663 722
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3101 4631 3701 5191 3511 2811 4161 5131 5321 798
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 683717349143721 8152 9772 767
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7785918005105822 8523 3401 3832 1764 914

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8173 0102 19810 9533 7007 7525 62621 9524 2714 494
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 6871 6691 8981 7193 3804 5862 6861 0603 1762 205
Investiční dotace
Investiční dotace 5 1664 1053009 2343203 1662 94020 8921 0942 289

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 531 166492041874 9951 34376076108
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 531 166492041874 9951 34376076108
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 33 15028 37931 10130 41527 27024 81433 41668 00849 19938 324
Běžné výdaje
Běžné výdaje 21 25320 75618 01819 01024 79322 82124 72326 01730 92030 178
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 8977 62313 08311 4052 4771 9938 69341 99118 2808 146

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.