V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kryry Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 42 94944 01650 92268 47954 34053 12294 01598 05582 18775 053
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 90631 55135 00739 55745 02138 59343 41752 34761 35657 091
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8874 2473 7933 8494 7043 93010 2159 85610 5386 601
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1851 3699 63817 8722 7014 14010 23432 5131 2935 404
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 9706 8492 4837 2011 9136 45930 1483 3399 0005 957

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kryr v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 17530 66634 11737 18140 33537 34441 74348 02253 93554 754
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 6626 3817 8128 96910 1589 4197 7608 83310 38711 097
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0096 7686 7556 6687 6886 1498 90010 37013 59112 020
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 94512 40713 71616 40017 30516 88019 89823 54524 47424 138
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 2372 9772 9592 9053 1903 0023 0593 0022 9854 994
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1601581801521401402711 6542 0531 906
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 1621 9752 6972 0881 8541 7541 855619446600

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 8874 2473 7933 8494 7043 93010 2159 85610 5386 601
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 3262 1161 8492 0802 8741 9644 5276 7444 4302 510
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 2821 3631 5391 3071 1901 2211 3331 5072 3232 485
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 211118911315712 245557
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2777684044614516314 3551 0341 5401 049

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 9706 8492 4837 2011 9136 45930 1483 3399 0005 957
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9701 0992 3955 4011 9135 11220 1483 3397 8005 757
Investiční dotace
Investiční dotace 5 0005 750881 80001 34710 00001 200200

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1851 3699 63817 8722 7014 14010 23432 5131 2935 404
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1851 3699 63817 8722 7014 14010 23432 5131 2935 404
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 43 55439 82441 00553 35647 75752 45470 20182 29562 22160 891
Běžné výdaje
Běžné výdaje 33 10933 14134 71445 35644 22743 43050 75562 81360 22156 976
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 4456 6836 2908 0003 5309 02419 44619 4812 0003 915

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.