V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Krupka Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 202 735202 300224 349279 330288 672287 435315 752325 305389 656375 950
Daňové příjmy
Daňové příjmy 150 062160 423172 605189 017205 128195 721217 430252 878288 548295 739
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 87514 13518 64414 35813 04417 07728 48736 81652 49840 923
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7247 1565 98422 47930 21816 82613 5185 7413 2162 432
Přijaté transfery
Přijaté transfery 35 07420 58827 11653 47840 28357 81156 31729 87045 39436 855

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krupky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 149 243159 701171 849187 311204 592194 144215 040249 323285 588287 430
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 32 71037 43941 12046 55652 06948 84240 01044 84153 98658 232
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 31 27235 00135 21934 17538 74031 39344 89651 59768 86761 304
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 62 20764 18071 47584 12487 22186 099100 412117 236123 870123 051
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 15 73216 03116 24016 04517 96518 91119 13018 83019 12333 970
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2451 2111 2821 0421 1581 3411 2871 2231 4561 706
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 0775 8386 5145 3697 4397 5579 30515 59718 2869 166

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 87514 13518 64414 35813 04417 07728 48736 81652 49840 923
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 6718 3669 9048 3988 4469 36816 31326 40037 48219 605
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8436557697036195491 2821 9842 7454 917
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 95556114241711 0365 970
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 3525 1087 9665 2523 9177 14610 8688 26111 23510 432

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 35 07420 58827 11653 47840 28357 81156 31729 87045 39436 855
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 17 72118 08521 01221 21131 94639 56028 54024 96737 10332 217
Investiční dotace
Investiční dotace 57 64128 9406 10532 2678 33718 25127 7774 9038 2914 638

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7247 1565 98422 47930 21816 82613 5185 7413 2162 432
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 6526 5915 93422 47930 21816 70613 5185 7413 0162 432
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 725645000120002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 290 466193 187234 901269 107294 802302 120314 510306 471334 093339 702
Běžné výdaje
Běžné výdaje 155 320164 490182 403214 679216 230226 995237 795271 315268 884306 194
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 135 14728 69752 49854 42878 57275 12576 71635 15665 20833 507

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.