V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Krouna Pardubický kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 23 22022 84327 31133 37689 24055 82636 05541 97642 17046 291
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 31119 15620 92323 55325 53024 91426 62230 94535 34535 217
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7371 8981 7091 4383 0482 8064 3017 8114 8374 692
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0766582371 2773 4897282 1241 31013255
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0961 1314 4427 10757 17227 3783 0081 9101 8556 326

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krouny v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 98118 83620 55423 27825 16923 93826 26230 30234 39434 776
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 5734 4474 9705 7266 4586 0584 9885 6496 7317 156
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 6864 2244 3254 3054 9343 9915 7576 6668 8457 769
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 2857 7368 76910 58411 10610 94812 87115 14015 91515 608
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3601 3851 4151 4241 4041 4371 3901 4181 4122 490
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 635553535850491 1131 2571 414
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0139881 0211 1861 2081 4531 207316233338

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 7371 8981 7091 4383 0482 8064 3017 8114 8374 692
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8168347385341 2061 5443 1166 6373 5182 557
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 630653705693688800805788816823
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 61402211562480
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2854102262091 153462378331501832

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0961 1314 4427 10757 17227 3783 0081 9101 8556 326
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 9961 1311 6519071 9982 6622 2511 0601 3421 480
Investiční dotace
Investiční dotace 10002 7906 20055 17524 7157578505144 846

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0766582371 2773 4897282 1241 31013255
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0766582371 2773 4897282 1241 31013255
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 61119 05920 02432 126143 59747 44834 87032 03434 83539 850
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 84413 63514 17613 350-5 06413 72119 52619 34423 24822 130
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 7675 4245 84818 777148 66133 72815 34512 69011 58717 720

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.