V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Krnsko Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 48011 83312 01513 59529 43630 82915 16717 85920 31120 027
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 3359 4499 51211 29010 68610 27211 43012 74915 06515 463
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8081 8601 7981 9332 0042 3022 1822 6123 6403 628
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 463510394045201721015
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 29248969533416 34318 2501 5352 3261 596921

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krnska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3978 1748 3659 36510 2609 76610 97212 30714 47214 767
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9082 1361 9482 2292 5502 4022 0032 2352 7102 885
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4111 6471 6681 6681 9491 5872 3112 6353 5703 137
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 8052 9913 3834 1004 3854 3515 1735 9916 4156 303
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8819819579449249851 0228831 1671 653
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 54695165584458451437647
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 338351358359394397405112173141

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8081 8601 7981 9332 0042 3022 1822 6123 6403 628
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0991 1591 1221 2051 0451 6421 3921 8962 7422 659
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 498468468560505519535455418402
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 13014164417114102
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 197233208127448138250243366465

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 29248969533416 34318 2501 5352 3261 596921
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5254896953343309974343901 596349
Investiční dotace
Investiční dotace 2 76700016 01217 2531 1011 9360572

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 463510394045201721015
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 46351039425201721015
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000036200000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 5869 6589 5809 56032 12942 4879 38525 74013 77814 962
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 1468 3839 0158 5876 9997 8507 4269 02813 45711 919
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 4401 27656597325 13034 6371 95916 7123213 044

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.