MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Křižany Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 17 10516 51021 22119 92545 53823 71927 68132 18031 32117 842
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 28213 56115 00615 99814 89017 04419 16921 54422 90011 434
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4691 1071 0272 2002 1302 2513 6993 0583 3811 650
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4795261 3524045 2342 7822 7424 1303 81536
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8751 3153 8361 32423 2851 6422 0713 4481 2254 721

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Křižan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 91213 10814 75915 65214 72116 22218 69920 95022 09810 749
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6913 1153 6063 9733 7013 0283 4314 0474 4552 124
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6802 7672 7573 0802 4763 5194 0835 3724 8971 900
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9045 6066 7776 9366 7947 8739 2719 6729 8134 781
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9488688918788878939519201 6131 028
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 496454705965696698932717
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 641688674715804843268240388200

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4691 1071 0272 2002 1302 2513 6993 0583 3811 650
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 231151271 1899471 1672 7311 9702 162861
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8568206176585455428289931 154748
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 500460100430
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 332136337354636542141926341

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 8751 3153 8361 32423 2851 6422 0713 4481 2254 721
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 6841 3152 0739253 7491 6421 8012 3481 195590
Investiční dotace
Investiční dotace 19101 76339919 53602701 100304 131

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4795261 3524045 2342 7822 7424 1303 81536
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4795264224045 2342 7822 4624 1303 61536
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0093000028002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 16 15114 83421 13720 33942 44427 21632 99227 22332 73212 610
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 80513 04314 59316 53919 08420 37417 73419 99125 82510 797
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 3461 7926 5443 80023 3606 84215 2587 2326 9071 813

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.