MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Křinec Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 26 57129 40539 87438 05937 33038 84835 47042 16445 03420 520
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 50421 48524 69825 84924 27626 80430 66935 25337 91918 417
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1632 1482 1482 4142 8386 6262 8853 2303 5031 474
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9844 26310 8557 5095 4607766501740
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9201 5102 1732 2884 7564 6411 8513 6803 438629

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Křince v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 83220 37022 48624 16323 17726 27930 44535 01037 14718 417
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 9424 5005 1135 8045 5004 6795 4206 5577 0693 371
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 8383 9043 8594 4313 6035 3576 3248 5607 6462 965
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 0387 9179 4909 9749 88111 96614 35015 38415 3457 463
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 0063 0692 9922 9402 9743 0352 9993 0645 4493 142
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6456585469661 1391 2051 2801 233
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9459239759601 1501 176213239358243

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 1632 1482 1482 4142 8386 6262 8853 2303 5031 474
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 203252185297226229347538487255
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5501 5381 4991 5051 4911 7151 7741 7401 916541
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2955551075913015598370202
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3813034095051 0624 553609854731477

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 9201 5102 1732 2884 7564 6411 8513 6803 438629
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8201 1471 0902 2883 4304 3601 8512 8852 060287
Investiční dotace
Investiční dotace 2 1003631 08301 32628107951 378342

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 9844 26310 8557 5095 4607766501740
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 9844 26310 8557 5095 4607766501740
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 55832 64628 61530 57737 67737 36131 64731 43942 18717 480
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 72717 46817 60219 47018 94616 17020 03524 21831 00616 580
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 83115 17811 01311 10718 73121 19111 6137 22211 181900

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.