V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Křimov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 51210 1259 90310 08911 11511 21511 45413 30919 24620 654
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9756 5507 2017 6148 0787 7358 5069 81711 56611 988
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3611 8701 4179721 5308811 8302 1906 3126 370
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1022611025835998941005791 217
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0741 4451 1831 4451 1492 5011 0241 2037881 079

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Křimova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 6466 2726 8627 5138 0297 6548 4939 60011 05811 033
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1841 4781 6191 8152 0411 9351 5941 7762 1592 318
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2211 2361 4441 3881 5841 2971 8612 1252 8812 550
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4212 7632 9283 4183 5673 5554 1624 8295 1775 120
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 628594591659542632641589538720
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9866877210215212
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1821922722272872272277288114

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 3611 8701 4179721 5308811 8302 1906 3126 370
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 9581 4629024159823151 2271 5225 4615 276
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 252310307345483479505481596464
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1315131411100337
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13883195198658697186256293

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0741 4451 1831 4451 1492 5011 0241 2037881 079
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0741 4459831 2991 0541 8431 024782788777
Investiční dotace
Investiční dotace 002001469565804210302

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1022611025835998941005791 217
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1241102589398941005791 217
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 902200026600000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 2518 0407 64011 1848 97211 03810 25012 69114 56926 717
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 7706 8926 4937 0087 9018 3678 87710 92213 68818 556
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4811 1481 1474 1761 0712 6711 3721 7698828 161

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.