V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Krásno Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 73322 03919 32023 31928 14523 32422 64028 50527 06129 029
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 79711 17811 10912 60713 78213 02113 66416 41218 90218 127
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8754 9223 6633 0574 4574 0603 5383 2304 7075 157
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3411 463702637477393837575121
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7214 4763 8457 0199 4305 8504 6028 2893 4415 744

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 3929 3739 56011 73112 97212 09213 05815 26417 37617 513
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0752 3212 4612 7363 1102 9362 4152 6753 2023 493
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8392 0832 0711 9912 3031 8852 7293 0834 1183 694
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 5573 8184 2064 9035 1825 1666 1027 0127 4077 410
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8297167227178866867568276981 299
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 52454850553540409706741
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 40390521 3341 4381 3841 0171 2571 246876

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 8754 9223 6633 0574 4574 0603 5383 2304 7075 157
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 35133732235959137448190115187
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 8343 6712 0322 1772 0702 2882 2572 4153 5544 182
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2421222124734637165
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6668931 2885001 7721 3907667201 001623

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 7214 4763 8457 0199 4305 8504 6028 2893 4415 744
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 4284 3262 9423 6354 2194 2504 5126 8832 6582 454
Investiční dotace
Investiční dotace 1 2931509033 3835 2101 600901 4067833 290

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3411 463702637477393837575121
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 3411 463702637477393837575121
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 17 57416 13125 18632 42119 81828 97619 43425 89723 83529 827
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 58814 89023 20217 14516 10320 98916 80921 62022 77623 641
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 9861 2411 98415 2753 7157 9872 6254 2781 0596 185

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.