V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Krásné Údolí Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 3605 6606 9076 6378 5078 15611 9809 30011 84011 701
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 6254 9695 3035 7446 3016 4046 5397 7148 4488 812
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2561941802044605273981 1241 349987
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02421709142619000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4804731 4225198321 1985 0244622 0421 902

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásného Údolí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5834 9265 2625 7116 2485 9916 3987 3908 2368 556
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0681 2001 2971 4401 6381 5351 2421 4051 6541 786
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9761 1111 1131 0711 2329991 4031 6372 1311 901
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9322 0362 2602 6372 7732 7393 1393 7163 8403 815
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 360351352331371351356382362668
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13131413111612198195303
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 234215226219222352246535482

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 14,67 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2561941802044605273981 1241 349987
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 31352548293408254923901705
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 14111190925150596561105
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0000000343764
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 844965631167085103349112

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4804731 4225198321 1985 0244622 0421 902
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3104735465197551 1987114621 1291 902
Investiční dotace
Investiční dotace 170087607704 31409130

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02421709142619000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0242219142619000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000149000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 0375 7986 2676 5507 4308 79112 9827 26012 93611 964
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 6495 7885 2525 9056 6127 8816 4596 57810 38110 423
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 388101 0156448179106 5236832 5551 541

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.