V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Krásná Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 78212 39915 55514 44615 95315 01519 01420 21323 16130 973
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 36410 35511 57212 87013 49012 59613 87616 41719 58320 729
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4551 2401 0259781 1011 1751 0749751 1232 110
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0139005381522670
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9636642 9585981 3571 2063 9122 7952 4488 134

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 24810 20811 36812 71613 49012 59613 76916 31619 43020 554
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8992 2852 5252 8313 2983 0482 4732 8303 4813 776
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 8942 1582 2372 1652 6292 0262 8783 3574 6044 129
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 6853 9544 5315 3305 5955 5596 4397 6218 2678 284
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0341 0561 0801 1331 0861 1021 1251 3732 0513 139
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9910914021111714696863868964
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6366458541 045765714758272159263

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4551 2401 0259781 1011 1751 0749751 1232 110
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 381397466336481513611459437719
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 203220210258275263218247307416
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12233333351282333
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 749590316351293371243266376972

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9636642 9585981 3571 2063 9122 7952 4488 134
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4474241 7275983701 2063772951 1111 853
Investiční dotace
Investiční dotace 5162401 232098703 5352 5001 3376 281

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0139005381522670
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 0139005381522670
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 9088 54111 76414 08510 60216 83722 94819 47219 56336 158
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 6525 8167 5156 7968 82914 57511 19911 63213 43117 695
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 2562 7254 2497 2891 7732 26211 7497 8406 13218 463

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.