V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Krásná Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 72314 18716 97822 14314 87020 53215 19425 51421 14521 837
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4448 0788 7349 55010 7419 99910 96612 58814 69714 946
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3311 2021 3111 2071 4992 2902 3132 2802 4172 147
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0643664969498225741304 145393411
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 8854 5416 43710 4381 8087 6691 7856 5023 6384 333

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 0197 8568 5729 41110 1809 87910 94912 51614 03814 854
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6251 8782 0672 3252 6892 5892 1372 4092 8683 075
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4281 6411 7271 6721 9281 6352 3962 7443 6363 227
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7033 0063 4944 1164 3404 4725 3556 2376 5446 479
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 1871 2511 1631 2161 1121 0809631 0208591 900
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8111320212210133122
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 68701086289808992101151

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3311 2021 3111 2071 4992 2902 3132 2802 4172 147
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 495477362457442555689589807736
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 556581558598620678906730822942
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 33314410636581501231961
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 24611234746401999568837591468

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 8854 5416 43710 4381 8087 6691 7856 5023 6384 333
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8112 3914 5571 4901 5861 9991 5211 1911 2221 223
Investiční dotace
Investiční dotace 7 0382 1501 8808 9472235 6712645 3112 4173 110

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0643664969498225741304 145393411
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0643664969498225741304 145393411
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 43112 47122 28112 72116 89313 08611 07020 96315 67127 560
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 0838 1548 9108 29612 4758 7218 57810 35411 19912 105
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 3484 31713 3714 4254 4184 3652 49210 6094 47215 455

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.