MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Krásná Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 18716 97822 14314 87020 53215 19425 51421 14521 83710 579
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0788 7349 55010 7419 99910 96612 58814 69714 9467 025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2021 3111 2071 4992 2902 3132 2802 4172 1471 819
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3664969498225741304 145393411617
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5416 43710 4381 8087 6691 7856 5023 6384 3331 118

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Krásné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 8568 5729 41110 1809 87910 94912 51614 03814 8546 959
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 8782 0672 3252 6892 5892 1372 4092 8683 0751 470
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6411 7271 6721 9281 6352 3962 7443 6363 2271 251
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 0063 4944 1164 3404 4725 3556 2376 5446 4793 149
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2511 1631 2161 1121 0809631 0208591 900978
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1113202122101331229
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 701086289808992101151101

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2021 3111 2071 4992 2902 3132 2802 4172 1471 819
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 477362457442555689589807736949
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 581558598620678906730822942447
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3144106365815012319610
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 11234746401999568837591468423

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 5416 43710 4381 8087 6691 7856 5023 6384 3331 118
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 3914 5571 4901 5861 9991 5211 1911 2221 223138
Investiční dotace
Investiční dotace 2 1501 8808 9472235 6712645 3112 4173 110980

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3664969498225741304 145393411617
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3664969498225741304 145393411617
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 12 47122 28112 72116 89313 08611 07020 96315 67127 56011 547
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 1548 9108 29612 4758 7218 57810 35411 19912 1055 343
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 31713 3714 4254 4184 3652 49210 6094 47215 4556 204

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.