V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kraslice Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 136 381143 667154 210177 363199 162169 855189 996214 974255 500255 002
Daňové příjmy
Daňové příjmy 90 51099 048106 302115 186125 161116 632127 864153 350175 997172 104
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 37416 39720 97617 78618 80417 89422 17827 80033 53536 169
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 2383 2629181 3163 5952 1294 8065 2501 7196 309
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 25924 96026 01443 07651 60333 20135 14828 57444 24940 420

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kraslic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 88 28096 512104 531113 608123 710114 810126 181151 074172 403168 155
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 37322 41023 65726 95730 42628 56223 19825 86830 52232 384
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 68619 98820 22219 97522 70718 46326 34030 10939 64834 748
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 34 73736 63341 02649 12751 12250 62658 91668 43371 37269 820
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 5854 5194 7494 7204 7124 4504 2754 7738 08615 060
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3 0953 0063 0003 2932 7992 5352 7297 8667 9448 220
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 8049 95711 8779 53611 94310 17410 72414 02514 8317 923

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 37416 39720 97617 78618 80417 89422 17827 80033 53536 169
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 9862 5892 7082 6722 7742 7102 7363 0083 6223 846
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 0786 1996 1646 8776 3176 0767 4279 3159 1219 294
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3 3991 7451 757456460158033 5816 0865 935
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 9115 86310 3487 7819 2539 09211 21211 89614 70717 093

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 25924 96026 01443 07651 60333 20135 14828 57444 24940 420
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 18 28718 61724 99919 84727 18531 50728 20028 18833 32735 445
Investiční dotace
Investiční dotace 15 30535 7631 01523 22824 4181 6946 94838610 9224 975

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 2383 2629181 3163 5952 1294 8065 2501 7196 309
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 4 2383 2629181 3163 5952 1294 8065 2501 7196 070
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000000239

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 161 254121 118159 477193 340213 990150 615157 527203 675222 298246 870
Běžné výdaje
Běžné výdaje 99 217104 072116 150123 715134 792131 128131 654156 676177 790192 773
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 62 03717 04643 32769 62579 19819 48725 87346 99944 50754 097

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.