V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Králova Lhota Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 6834 9485 4796 6336 7356 3047 5097 6777 7368 155
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8483 3973 5474 2054 9593 9254 2794 8135 3455 309
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 610304299253364558662733421436
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 036411932001 107070450
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 2241 2111 2231 2441 4131 8211 4612 1311 9001 960

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Královy Lhoty v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 2 8483 3973 5473 8644 1153 9254 2794 8135 3455 309
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 569727717816913857700792936989
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5476236336197065728099441 2431 084
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 0871 1411 2841 5241 5891 5701 8102 1432 2382 179
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 506759768755758769775774759871
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 141088799128137139
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 126137137142142148176303247

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 610304299253364558662733421436
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 395133130110272465562659326367
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 48755766656557657256
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0112220000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 167941117625264392412

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 11 2241 2111 2231 2441 4131 8211 4612 1311 9001 960
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1521 1301 2231 2441 4131 8211 4612 1311 9001 960
Investiční dotace
Investiční dotace 10 0738000000000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 036411932001 107070450
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 036411932001 107070450
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 5135 5773 6844 4425 8576 36810 9709 0306 3526 729
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 5955 4443 6844 1875 4185 4154 9956 8495 7836 348
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 17 91813302554399535 9752 180569381

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.