V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kozomín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 7526 5328 7769 17511 76712 01111 87416 50319 28226 026
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 8575 6806 8227 1439 7729 92110 50115 03417 33424 852
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8377741 8791 5451 2111 2811 1611 3191 1641 049
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0003861301310000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 587875101655678211150785126

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kozomína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 7805 6446 7586 9109 5929 84310 47715 00317 19824 763
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0281 1521 3321 4251 8771 9021 5061 7602 0802 265
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8719921 0651 0111 1809531 3651 6742 2021 967
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 7091 7112 1522 4922 6562 6143 0533 7903 9643 947
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7631 5411 9791 7383 6124 0484 1927 4747 93515 606
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 32192023242926223227243
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 37622821122224329633581790735

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8377741 8791 5451 2111 2811 1611 3191 1641 049
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6315516571 2621 014954794803783596
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 242831373212142643144
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 15171515000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1671781 175230164315353491337309

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 587875101655678211150785126
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 587875101214678211150148126
Investiční dotace
Investiční dotace 00004410006370

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0003861301310000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00001000000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0003861201310000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 9578 6887 8115 5268 8037 91113 83721 43517 40424 579
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 5588 5837 0135 3596 9107 4117 8269 29010 92211 499
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3991057971671 8935006 01112 1466 48213 081

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.