V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kozmice Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 22 66423 88426 59728 90535 94539 51031 49037 58244 66848 894
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 03119 47821 83224 41726 48024 74927 53931 82537 63137 628
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4792 6932 7542 6762 8252 7002 3393 3126 4118 815
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42010057000910
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1121 7132 0021 8116 58312 0611 6122 4455352 452

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kozmic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 03119 47821 83224 41726 48024 74927 53931 82537 63137 628
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4784 9505 7176 4317 2686 8385 5676 2727 5088 002
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2325 5974 9804 8705 5694 8676 4297 4419 9208 719
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 3137 88110 09311 98412 53511 91614 38016 90017 84517 516
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8678908499148838908829119091 627
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 68686365625765571 1961 381
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7292129154164181216245253382

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4792 6932 7542 6762 8252 7002 3393 3126 4118 815
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0151 0461 0971 1771 1441 3041 356244335582
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3241 3481 3321 1051 173721589536899813
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 45712029142154341 5354 6934 319
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 0952283053653665213609974833 100

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 1121 7132 0021 8116 58312 0611 6122 4455352 452
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8578581 5771 3241 9282 9321 5242 0765352 404
Investiční dotace
Investiční dotace 2548554254874 6549 12988369048

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 42010057000910
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 42010057000270
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000000650

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 61615 05019 35522 90325 59526 29019 83926 75018 92825 410
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 49412 29712 73013 47015 61213 11216 25524 06518 50822 790
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 1222 7536 6259 4339 98213 1783 5842 6864212 619

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.