MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kožlany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 30 62632 45232 85139 77843 44940 61254 14653 88350 97928 397
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 85122 03323 71425 58324 41227 38332 05036 40838 50020 389
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 2656 9757 0276 8715 5008 62114 11112 7748 8325 813
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1974703302103466415018
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3122 9742 0777 32413 3274 2627 9214 6863 6472 178

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kožlan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 89221 41323 26325 18124 00026 81531 14335 47837 22818 018
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4224 9385 7976 3745 9594 9785 7576 8967 4463 554
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 9844 2533 9924 8003 8675 6476 6508 9237 9723 092
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 4148 61010 25910 80310 61112 62015 08916 04415 9987 781
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0632 5672 2122 1952 4032 3252 3992 3624 1272 061
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 8610410097761171 0271 0151 3291 248
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9249419049131 0841 129221239356282

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 2656 9757 0276 8715 5008 62114 11112 7748 8325 813
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 7075 6225 4934 8474 1257 0537 89910 5936 3695 026
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9491 0391 1761 1971 0431 1641 1601 2731 037326
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 43344382427504172
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6053113568223284014 970481922289

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 3122 9742 0777 32413 3274 2627 9214 6863 6472 178
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 3452 0011 7772 3243 5121 9803 8682 8713 0041 178
Investiční dotace
Investiční dotace 9679733004 9999 8152 2824 0531 8156431 000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1974703302103466415018
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 137200801223465915013
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 602702508805005

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 26 37430 78032 14130 88448 37837 10940 85841 24238 31835 464
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 51623 81422 46923 57423 65927 13131 74537 88529 74019 452
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 8586 9669 6727 31124 7199 9789 1133 3578 57716 012

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.