V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kožlany Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 31 87230 62632 45232 85139 77843 44940 61254 14653 88350 979
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 14519 85122 03323 71425 58324 41227 38332 05036 40838 500
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 4658 2656 9757 0276 8715 5008 62114 11112 7748 832
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 53319747033021034664150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7292 3122 9742 0777 32413 3274 2627 9214 6863 647

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kožlan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 27518 89221 41323 26325 18124 00026 81531 14335 47837 228
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 9104 4224 9385 7976 3745 9594 9785 7576 8967 446
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 5443 9844 2533 9924 8003 8675 6476 6508 9237 972
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 8067 4148 61010 25910 80310 61112 62015 08916 04415 998
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0692 0632 5672 2122 1952 4032 3252 3992 3624 127
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 658610410097761171 0271 0151 329
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8829249419049131 0841 129221239356

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 4658 2656 9757 0276 8715 5008 62114 11112 7748 832
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 0836 7075 6225 4934 8474 1257 0537 89910 5936 369
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9669491 0391 1761 1971 0431 1641 1601 2731 037
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 943344382427504
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4086053113568223284014 970481922

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7292 3122 9742 0777 32413 3274 2627 9214 6863 647
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 4781 3452 0011 7772 3243 5121 9803 8682 8713 004
Investiční dotace
Investiční dotace 2519679733004 9999 8152 2824 0531 815643

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 53319747033021034664150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3831372008012234659150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 15060270250880500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 05226 37430 78032 14130 88448 37837 10940 85841 24238 318
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 35722 51623 81422 46923 57423 65927 13131 74537 88529 740
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 6953 8586 9669 6727 31124 7199 9789 1133 3578 577

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.