V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kout na Šumavě Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 62419 65821 50829 48030 55429 99127 63226 29030 43333 697
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 92614 08615 25716 82319 13717 47418 39920 74623 37523 821
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4344 5514 89310 19510 5674 5744 9104 1625 0726 491
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 275795051 54701154000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 2374428539158507 8284 3191 3821 9863 386

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Koutu na Šumavě v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 48813 45614 44715 99117 21516 00617 68120 03622 75923 127
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9733 3853 5913 9824 4714 1293 3683 7664 4834 790
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9262 9893 0703 0033 4262 2443 8834 4395 8955 197
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 0005 5226 2257 3897 7137 9338 68410 09010 60710 439
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9028648478868708558768608841 627
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 39434147463632737738849
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 649652673684689808837144151226

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 4344 5514 89310 19510 5674 5744 9104 1625 0726 491
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4412 7303 2998 2468 9102 8802 9602 2922 8752 870
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3371 3001 1631 4571 3301 4011 4041 4351 4031 504
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 623713127191383691 287
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 650499424480316287527297425829

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 2374428539158507 8284 3191 3821 9863 386
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9774425334258507 1801 6788821 986736
Investiční dotace
Investiční dotace 18 260032049006482 64150002 650

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 275795051 54701154000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 275793831 54701154000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001210000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 38 35118 08614 68421 58827 96722 17428 24031 85923 50727 688
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 62810 85511 94215 98822 31515 94017 50817 46318 68320 338
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 25 7247 2312 7415 6005 6526 23510 73214 3974 8247 351

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.