V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kounov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 5559 79010 87313 80733 52333 28015 14116 54917 09618 405
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6517 9138 92410 23411 85710 21611 46513 31715 07316 306
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7125627536518108231 2611 8301 7451 945
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15628615511416084341401020
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0361 0291 0412 80920 69621 3982 0021 401177153

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kounova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6517 9138 92410 23410 98810 21611 36713 31715 07315 944
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6361 9072 0732 4022 7642 5622 1142 4712 8943 226
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6441 8321 8381 8202 1211 7042 4472 9323 8143 516
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1203 1643 7304 4764 7744 6785 4716 6476 8717 041
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8516298059858578398198239141 488
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2119242422212214481520
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 37836345452645141149443099152

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7125627536518108231 2611 8301 7451 945
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3782822862954455079381 5371 3761 375
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 327278342350358295272260260336
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1101110007
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6012456205133108227

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0361 0291 0412 80920 69621 3982 0021 401177153
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0361 0291 0417051 5469761 9791 401177153
Investiční dotace
Investiční dotace 0002 10419 15020 42222000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 15628615511416084341401020
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1562861551141608431501020
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000399000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 78811 0919 20711 61132 73246 35512 94915 22813 84915 178
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 26510 8067 9988 68410 91311 94211 52813 90013 71314 195
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 5232841 2092 92721 81934 4131 4211 327136983

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.