MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kostomlaty nad Labem Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 53831 81465 31160 80261 88945 86158 221119 41189 94732 214
Daňové příjmy
Daňové příjmy 23 31026 05229 17138 42634 36333 46838 57446 05145 43823 550
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9274 7454 5604 4885 0925 3516 7417 0158 0964 557
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 828728 70511 3670361052 361933257
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2199302 8766 52122 4347 00612 80063 98335 4803 849

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kostomlat nad Labem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 83825 19828 33130 49728 62032 09137 51042 71744 18122 154
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 2495 8226 7847 5997 1095 9056 8368 1298 8174 202
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 9185 1515 1575 8644 7356 8528 12810 7489 6333 736
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 30910 44912 67613 20112 98915 31918 43619 34319 3279 402
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 1792 3332 2472 3262 2902 2912 2802 3394 0722 551
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 697778112812321 5631 8701 8781 952
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1151 3651 3871 3971 4171 492268287454311

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 9274 7454 5604 4885 0925 3516 7417 0158 0964 557
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 8123 2123 1313 0333 3983 4193 7634 0144 7983 063
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6311 1639129308698881 0621 1451 399463
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4781037885731 178996308
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4793635095154481 0361 343678903723

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2199302 8766 52122 4347 00612 80063 98335 4803 849
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8199307155 7712 9363 7859 0984 50611 1023 849
Investiční dotace
Investiční dotace 40002 16175019 4973 2213 70259 47724 3780

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 828728 70511 3670361052 361933257
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 828728 70511 367036105270013
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000002 091933244

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 30726 66948 35549 35857 04658 14767 337148 14788 64535 867
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 61517 39323 09532 29530 66033 87039 20737 91432 77114 942
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 6929 27625 25917 06326 38624 27728 130110 23355 87520 925

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.