MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kostelec nad Labem Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 73 48876 418122 717142 553139 497103 265124 836146 768138 10268 479
Daňové příjmy
Daňové příjmy 54 00059 43966 00774 66871 22178 25499 719115 793108 26555 134
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0589 22111 05610 57711 55513 60314 85017 76423 22811 590
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0241 1221 3485 0531 4652 4681 86557200
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 4066 63644 30552 25455 2568 9418 40112 6406 6091 756

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kostelce nad Labem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 52 12157 28763 47872 17468 78675 22196 943112 685104 74150 479
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 21212 82915 10417 41116 18513 31415 02618 04819 7799 436
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 75111 20411 34613 27410 65315 29717 70623 69421 4678 327
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 19 66722 69127 87229 86829 23734 20740 21442 61143 03920 956
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4822 6392 6712 6552 6802 6302 5982 7804 7673 494
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7024176095043514694 0745 1725 8985 610
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7 3067 5075 8768 4629 6799 30517 32520 3819 7912 656

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 0589 22111 05610 57711 55513 60314 85017 76423 22811 590
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 485580527481476256392631624547
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 5796 0657 4958 2478 3309 41910 02710 46414 1877 177
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6677541 0012 6373 059177
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 9882 5703 0271 8422 7443 9243 4304 0325 3573 688

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 4066 63644 30552 25455 2568 9418 40112 6406 6091 756
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 5754 5434 4593 54610 3564 7054 1236 6193 6151 756
Investiční dotace
Investiční dotace 9 2392 09339 84648 70944 9004 2354 2786 0212 9940

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 0241 1221 3485 0531 4652 4681 86557200
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1941 122631031 21524241525000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 83001 2854 9502502 2261 45032200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 64 27963 03899 208162 220138 36775 807109 049102 328180 545120 880
Běžné výdaje
Běžné výdaje 41 73842 10549 13051 09554 55554 39060 31778 89776 29539 574
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 22 54120 93250 078111 12583 81121 41648 73223 431104 24981 305

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.