MENU
Nápověda
V databázi máme 3 512 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kopidlno Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 43 55845 16251 50670 46667 08872 02480 94895 10383 19757 498
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 05932 55235 42336 60434 56538 08343 80850 10952 75540 836
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2896 8317 3036 4514 8855 3948 30910 04810 8087 929
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3671 0921 724420933 3157 4117413 678
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8434 6877 05727 40827 61828 45525 51727 53518 8935 055

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kopidlna v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320249/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 88731 09733 75234 70032 86636 56442 42548 25950 51738 647
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 3447 0027 9188 7098 2696 8067 8129 37310 0807 712
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0476 1345 9796 6655 4777 8489 23712 34210 9688 773
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 63012 44414 71415 01215 00717 55220 95922 19922 01816 251
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 8864 0704 4213 8963 7033 9003 9283 8366 7085 133
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 355252221146199200191186259254
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6261 195498272210258299323484526

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 2896 8317 3036 4514 8855 3948 30910 04810 8087 929
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1683 5073 7263 0811 7411 8994 2036 0776 2904 568
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4602 6322 9422 6772 4842 5092 5742 6222 6881 299
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 223101254159432296202
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6596896326836489321 3729181 5331 859

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7 8434 6877 05727 40827 61828 45525 51727 53518 8935 055
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 2003 6874 1304 5596 1644 2377 6367 2965 5953 669
Investiční dotace
Investiční dotace 4 6431 0002 92722 84821 45424 21817 88120 23813 2991 386

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3671 0921 724420933 3157 4117413 678
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 3671 0921 724420433 3157 4117413 678
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000500000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320249/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 40 64639 72749 68557 41879 63877 38971 31793 38994 92162 099
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 71429 05431 94735 16734 27139 54740 45647 59752 41341 023
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 14 93210 67317 73922 25145 36737 84230 86145 79342 50721 076

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.