V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kolín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 830 362843 793918 449976 7281 074 3291 139 7421 159 6561 270 0201 451 3351 367 442
Daňové příjmy
Daňové příjmy 452 167477 201504 827548 685583 288577 308645 513733 983854 642871 292
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 241 279248 627247 379245 720268 714246 299247 064302 082338 167347 659
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 89342 71364 97439 45452 26585 64267 734111 686109 26126 130
Přijaté transfery
Přijaté transfery 116 02375 252101 269142 870170 062230 494199 345122 269149 265122 361

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kolína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 408 178445 242460 621502 230546 717537 225601 417687 317794 202818 447
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 87 991103 507109 998126 532143 601136 153112 906127 208153 920166 294
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 75 48685 83688 32987 941101 53683 226121 711140 306190 429169 068
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 149 832156 354179 016216 206228 529228 113272 014318 755342 170339 427
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 42 57144 15844 22842 89844 34944 01044 25644 24146 78582 996
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 21 88623 29724 27823 05723 49620 21922 50145 81150 48251 909
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 30 41132 09014 7715 5965 20625 50528 03010 99510 4158 753

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 241 279248 627247 379245 720268 714246 299247 064302 082338 167347 659
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 77 18477 26979 07379 25780 78858 29758 43264 95773 34379 209
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 129 520124 682127 747131 120140 351145 658152 313169 251177 099192 840
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8 5437 8907 4927 5838 9456 3135 89925 31433 69528 872
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 26 03238 78533 06827 76038 63036 03030 42042 56154 03146 739

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 116 02375 252101 269142 870170 062230 494199 345122 269149 265122 361
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 75 61370 91388 366100 274120 134167 759134 376113 056136 546111 800
Investiční dotace
Investiční dotace 53 9214 34012 90342 59649 92862 73564 9699 21312 71810 561

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 89342 71364 97439 45452 26585 64267 734111 686109 26126 130
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20 19540 52763 70539 03449 87185 55267 734111 686109 26126 060
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6982 1861 2684202 3949000070

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 772 894707 876857 3381 003 0101 029 3341 087 948953 8511 162 7851 280 9681 364 627
Běžné výdaje
Běžné výdaje 624 762615 115698 175761 134790 955791 343807 738920 1691 081 9251 079 202
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 148 13392 761159 163241 876238 379296 606146 113242 615199 043285 425

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.