Obecní finance FREE
Město Kolín Středočeský kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 830 362 | 843 793 | 918 449 | 976 728 | 1 074 329 | 1 139 742 | 1 159 656 | 1 270 020 | 1 451 335 | 1 367 442 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 452 167 | 477 201 | 504 827 | 548 685 | 583 288 | 577 308 | 645 513 | 733 983 | 854 642 | 871 292 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 241 279 | 248 627 | 247 379 | 245 720 | 268 714 | 246 299 | 247 064 | 302 082 | 338 167 | 347 659 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 20 893 | 42 713 | 64 974 | 39 454 | 52 265 | 85 642 | 67 734 | 111 686 | 109 261 | 26 130 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 116 023 | 75 252 | 101 269 | 142 870 | 170 062 | 230 494 | 199 345 | 122 269 | 149 265 | 122 361 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Kolína v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 408 178 | 445 242 | 460 621 | 502 230 | 546 717 | 537 225 | 601 417 | 687 317 | 794 202 | 818 447 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 87 991 | 103 507 | 109 998 | 126 532 | 143 601 | 136 153 | 112 906 | 127 208 | 153 920 | 166 294 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 75 486 | 85 836 | 88 329 | 87 941 | 101 536 | 83 226 | 121 711 | 140 306 | 190 429 | 169 068 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 149 832 | 156 354 | 179 016 | 216 206 | 228 529 | 228 113 | 272 014 | 318 755 | 342 170 | 339 427 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 42 571 | 44 158 | 44 228 | 42 898 | 44 349 | 44 010 | 44 256 | 44 241 | 46 785 | 82 996 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 21 886 | 23 297 | 24 278 | 23 057 | 23 496 | 20 219 | 22 501 | 45 811 | 50 482 | 51 909 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 30 411 | 32 090 | 14 771 | 5 596 | 5 206 | 25 505 | 28 030 | 10 995 | 10 415 | 8 753 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 16,09 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 241 279 | 248 627 | 247 379 | 245 720 | 268 714 | 246 299 | 247 064 | 302 082 | 338 167 | 347 659 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 77 184 | 77 269 | 79 073 | 79 257 | 80 788 | 58 297 | 58 432 | 64 957 | 73 343 | 79 209 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 129 520 | 124 682 | 127 747 | 131 120 | 140 351 | 145 658 | 152 313 | 169 251 | 177 099 | 192 840 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 8 543 | 7 890 | 7 492 | 7 583 | 8 945 | 6 313 | 5 899 | 25 314 | 33 695 | 28 872 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 26 032 | 38 785 | 33 068 | 27 760 | 38 630 | 36 030 | 30 420 | 42 561 | 54 031 | 46 739 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 116 023 | 75 252 | 101 269 | 142 870 | 170 062 | 230 494 | 199 345 | 122 269 | 149 265 | 122 361 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 75 613 | 70 913 | 88 366 | 100 274 | 120 134 | 167 759 | 134 376 | 113 056 | 136 546 | 111 800 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 53 921 | 4 340 | 12 903 | 42 596 | 49 928 | 62 735 | 64 969 | 9 213 | 12 718 | 10 561 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 20 893 | 42 713 | 64 974 | 39 454 | 52 265 | 85 642 | 67 734 | 111 686 | 109 261 | 26 130 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 20 195 | 40 527 | 63 705 | 39 034 | 49 871 | 85 552 | 67 734 | 111 686 | 109 261 | 26 060 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 698 | 2 186 | 1 268 | 420 | 2 394 | 90 | 0 | 0 | 0 | 70 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 772 894 | 707 876 | 857 338 | 1 003 010 | 1 029 334 | 1 087 948 | 953 851 | 1 162 785 | 1 280 968 | 1 364 627 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 624 762 | 615 115 | 698 175 | 761 134 | 790 955 | 791 343 | 807 738 | 920 169 | 1 081 925 | 1 079 202 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 148 133 | 92 761 | 159 163 | 241 876 | 238 379 | 296 606 | 146 113 | 242 615 | 199 043 | 285 425 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.