V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kochánky Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 0707 1438 2378 24710 91412 43711 61316 79419 78219 561
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2755 7876 3136 8297 7167 2648 0349 40711 12611 964
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6101 2231 1591 2001 0222 0937222 2241 7461 352
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 16000001889400
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1691327652182 1763 0802 8384 2696 9096 245

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kochánek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 2755 7876 3136 8297 4967 0757 9989 26710 72311 584
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0771 2291 3551 5221 7791 6401 3671 5861 9312 177
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0481 1321 2191 1661 3851 0991 5991 8972 5722 402
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9512 1552 4612 8723 1163 0183 5744 3034 6224 806
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8328438358588588839188999421 516
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20221318151922507576578
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3474074293923444175187680105

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6101 2231 1591 2001 0222 0937222 2241 7461 352
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2107306266014041 5341441 347908510
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 83877410410855136411412398
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 248299358391303302306306245245
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 69108101104207202136160181198

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 1691327652182 1763 0802 8384 2696 9096 245
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4351322602181 7331 1396712 3395261 984
Investiční dotace
Investiční dotace 2 735050604431 9402 1671 9306 3844 261

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 16000001889400
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 160000018000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000089400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 5424 5387 7967 46410 89811 25110 6519 38627 6868 916
Běžné výdaje
Běžné výdaje 4 3004 4364 7454 9287 4887 0636 0957 2547 6837 168
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 2421023 0512 5363 4104 1894 5552 13220 0031 748

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.