V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Koberovy Liberecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 18 01616 90017 64917 48322 66217 88218 77921 57924 03930 720
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 14714 41712 68914 41915 62714 74116 17318 89021 00821 365
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5001 1341 1621 2719066558288191 6891 861
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01321 2021062813313030902
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3691 2172 5951 7835 5002 3521 6471 5611 3427 492

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Koberov v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 54514 20512 45613 96015 45314 52815 98318 65820 85221 061
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 6865 7773 2263 6404 0373 7883 1043 4774 0874 441
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4322 7512 8232 7863 1402 5473 5984 1585 4404 882
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8105 0425 7216 8527 0706 9848 0519 4449 7989 794
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 472473501502513532508527485825
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1031051121001137768918902907
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 41577280580600654134140212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 5001 1341 1621 2719066558288191 6891 861
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 507680110174133207191244945
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 260243230245169153190235254247
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1431111116500
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 176811850914562368430391541669

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 3691 2172 5951 7835 5002 3521 6471 5611 3427 492
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0657108171 6711 9672 3521 6191 5611 324823
Investiční dotace
Investiční dotace 3 3045071 7781123 5340280186 669

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 01321 2021062813313030902
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 01321 2021014713313022002
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000481008900

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 00911 84814 52915 21218 31214 18313 22812 98733 21020 108
Běžné výdaje
Běžné výdaje 11 8958 6289 44513 75511 3699 36811 59511 93214 74719 333
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 1143 2215 0831 4576 9434 8151 6331 05518 463775

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.