MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kly Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 40 28528 86826 77334 09344 12763 83042 58556 98756 08825 845
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 30819 75822 60525 24623 91028 49232 07437 64038 05619 118
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9731 6391 5982 4262 2522 0773 0913 6284 6032 648
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19 9495 7231 2762 14110 05023 0963 145813 0153 887
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0541 7471 2944 2807 91510 1654 27415 710414191

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kel v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 30819 75822 55125 24623 77026 70631 93437 64037 90619 118
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 2684 8465 7046 5566 1925 1596 0817 4278 0013 811
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 6334 2984 3455 0654 1385 9947 2399 8578 7723 402
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 4688 70010 67411 39811 34513 40016 40317 70917 6088 561
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8388668631 1278798978879341 6241 135
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 951018494951031 0831 4321 5081 949
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0069478821 0071 1201 153241281393262

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9731 6391 5982 4262 2522 0773 0913 6284 6032 648
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 742443107021 0179531 6391 8101 9601 224
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4849279001 6089851 0191 2831 0781 9911 081
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1641924444547479447132
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3994643689220760123262205211

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0541 7471 2944 2807 91510 1654 27415 710414191
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6879478441 5172 2661 3745921 475414191
Investiční dotace
Investiční dotace 3688004502 7635 6488 7913 68214 23500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 19 9495 7231 2762 14110 05023 0963 145813 0153 887
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 19 9495 7231 2762 14110 05023 0963 145813 0153 887
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 10516 97720 26225 99328 99250 38238 53798 08239 22215 617
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 56513 86415 78115 99816 36824 13525 40929 10537 46414 906
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 15 5403 1134 4809 99512 62426 24613 12868 9771 758711

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.