MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Klenčí pod Čerchovem Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 43430 40933 58839 46440 22442 73553 13864 83557 45329 507
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 01119 68622 39524 32123 01325 52330 52036 45838 24621 374
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7427 0106 3676 7077 83110 18416 87415 9428 8004 400
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 95183401531 869790112127418
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6723 7084 6428 3969 2275 1594 95412 32310 2813 316

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Klenčí pod Čerchovem v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 30519 00221 64723 59922 31324 62528 27234 66736 43417 840
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4174 8835 7006 3726 0224 9115 5097 0087 5613 613
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 7744 0493 9414 6593 8115 4476 2778 9367 9753 093
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 2008 2069 90810 48510 44712 18214 26016 01116 0067 783
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9641 0139979879679721 1191 2993 3642 085
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 3382323293142682699061 1861 1831 002
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 612619772782798844202228346264

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7427 0106 3676 7077 83110 18416 87415 9428 8004 400
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 4201 8001 4271 5412 8274 01311 22210 3302 1211 470
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 5063 3993 3293 3363 0073 8913 9934 1415 5092 473
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111112211
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 8151 8101 6101 8291 9962 2801 6571 4701 168456

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 6723 7084 6428 3969 2275 1594 95412 32310 2813 316
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0722 9832 6423 8574 8483 1733 4544 8497 1543 316
Investiční dotace
Investiční dotace 6007252 0004 5394 3791 9861 5007 4743 1270

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 95183401531 869790112127418
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 95183401531 869790112127418
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 18 96124 72646 48240 34227 15338 95146 36069 83658 50722 536
Běžné výdaje
Běžné výdaje 16 69421 93826 45722 65124 05529 32333 23344 36248 82818 688
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 2672 78820 02517 6913 0979 62813 12725 4759 6783 848

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.