MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Klecany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 78 23585 730106 173125 211135 632113 220132 375225 724301 55283 638
Daňové příjmy
Daňové příjmy 61 76768 18575 65886 56181 00088 26599 218112 754141 47561 894
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0985 0297 9538 5678 63010 34814 84218 35320 4898 541
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7762046852 8236482 0351 1613941 650263
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 59412 31121 87627 25945 35312 57417 15494 223137 93912 940

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Klecan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 59 64665 34273 01979 72075 89783 72694 805107 538134 39555 622
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 56611 74414 36816 58516 10013 12514 82618 14819 6869 434
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 1359 62910 15611 7709 59813 93816 18722 28220 1247 805
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 16 72019 48824 90126 48926 31531 45736 78040 00340 35619 643
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 20 20322 16421 73921 62820 80521 55421 78121 62348 76416 235
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 3471 2658888648849221 2018179611 152
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6751 0529682 3842 1962 7294 0294 6654 5041 352

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0985 0297 9538 5678 63010 34814 84218 35320 4898 541
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0401 3386002 2782 1135 5237 4659 68911 8404 572
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3571 4224 8183 3553 6331 5742 2832 9403 0611 695
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 109989931111 6281 190263
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5922 1712 4362 9312 8823 2505 0934 0964 3982 012

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 59412 31121 87627 25945 35312 57417 15494 223137 93912 940
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 52510 51912 41416 73813 7639 20116 15417 24916 21310 843
Investiční dotace
Investiční dotace 7 4971 7929 46210 52231 5913 3721 00076 975121 7262 096

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 7762046852 8236482 0351 1613941 650263
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 9431041104806481 7251 1613941 364263
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 8341005752 3430310002860

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 49 60282 11489 021110 237169 163144 092103 576146 588318 578155 007
Běžné výdaje
Běžné výdaje 37 62644 02848 04560 80056 90169 93581 10685 60892 59150 214
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 11 97538 08740 97649 437112 26274 15722 46960 980225 987104 793

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.