MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Klatovy Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 475 185515 031626 190700 084719 782805 006831 422819 343871 102513 882
Daňové příjmy
Daňové příjmy 311 492333 943373 208412 522404 286470 770510 715573 146587 400328 843
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 78 88783 29987 898113 35598 765132 948125 94598 572124 98971 644
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18 52713 85619 90514 48918 57319 34259 1548 4272 782471
Přijaté transfery
Přijaté transfery 66 27983 933145 179159 717198 159181 946135 607139 198155 931112 924

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Klatov v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 288 656311 215345 945372 654360 148394 983445 644502 885525 060253 685
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 73 66678 76289 94697 47094 97476 88484 805102 726112 15853 759
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 61 88463 82862 55071 26257 80582 74694 110127 248114 79444 525
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 114 679129 431153 712163 669158 528185 062213 959228 693230 218112 054
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 15 48815 84115 42916 27015 84316 23616 24116 53229 14417 954
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15 00914 92514 51614 16114 32212 64423 90716 19225 37718 277
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7 9308 4289 7929 82118 67721 41012 62311 49413 3687 117

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 78 88783 29987 898113 35598 765132 948125 94598 572124 98971 644
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 2931 6854 8795 4761 7113 3992 6253 0315 145880
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 62 34265 44070 78076 25780 105110 64369 42850 23266 79552 391
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5 6154 3793 40219 5775 4085 16325 64833 29138 23510 016
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9 63611 7958 83712 04511 54013 74328 24312 01814 8148 357

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 66 27983 933145 179159 717198 159181 946135 607139 198155 931112 924
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 61 38876 97195 45297 953153 552124 708123 377127 006113 69687 570
Investiční dotace
Investiční dotace 4 8906 96249 72761 76444 60757 23812 23012 19242 23525 354

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18 52713 85619 90514 48918 57319 34259 1548 4272 782471
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 16 1849 80117 54414 05718 11219 34259 1548 2992 109471
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 3434 0552 361432461001286720

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 391 460469 898614 172644 214739 163656 447705 920727 428903 203516 893
Běžné výdaje
Běžné výdaje 333 899366 759409 998461 746480 556556 141570 126599 817630 917378 647
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 57 561103 139204 174182 469258 606100 307135 794127 611272 286138 246

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.