V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Klatovy Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 532 703475 185515 031626 190700 084719 782805 006831 422819 343871 102
Daňové příjmy
Daňové příjmy 295 494311 492333 943373 208412 522404 286470 770510 715573 146587 400
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 87 23778 88783 29987 898113 35598 765132 948125 94598 572124 989
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18 01118 52713 85619 90514 48918 57319 34259 1548 4272 782
Přijaté transfery
Přijaté transfery 131 96166 27983 933145 179159 717198 159181 946135 607139 198155 931

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Klatov v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 264 050288 656311 215345 945372 654360 148394 983445 644502 885525 060
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 64 15273 66678 76289 94697 47094 97476 88484 805102 726112 158
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 55 15061 88463 82862 55071 26257 80582 74694 110127 248114 794
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 107 342114 679129 431153 712163 669158 528185 062213 959228 693230 218
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 15 45515 48815 84115 42916 27015 84316 23616 24116 53229 144
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 13 70615 00914 92514 51614 16114 32212 64423 90716 19225 377
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8 2447 9308 4289 7929 82118 67721 41012 62311 49413 368

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 87 23778 88783 29987 898113 35598 765132 948125 94598 572124 989
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6211 2931 6854 8795 4761 7113 3992 6253 0315 145
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 57 35762 34265 44070 78076 25780 105110 64369 42850 23266 795
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6 7475 6154 3793 40219 5775 4085 16325 64833 29138 235
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 20 5139 63611 7958 83712 04511 54013 74328 24312 01814 814

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 131 96166 27983 933145 179159 717198 159181 946135 607139 198155 931
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 67 05961 38876 97195 45297 953153 552124 708123 377127 006113 696
Investiční dotace
Investiční dotace 85 4474 8906 96249 72761 76444 60757 23812 23012 19242 235

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 18 01118 52713 85619 90514 48918 57319 34259 1548 4272 782
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 16 80716 1849 80117 54414 05718 11219 34259 1548 2992 109
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 2032 3434 0552 36143246100128672

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 527 847391 460469 898614 172644 214739 163656 447705 920727 428903 203
Běžné výdaje
Běžné výdaje 344 486333 899366 759409 998461 746480 556556 141570 126599 817630 917
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 183 36257 561103 139204 174182 469258 606100 307135 794127 611272 286

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.