V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kladruby Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 47 57342 35440 57244 16355 68660 43749 80452 25161 39263 596
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 68327 45328 44730 33432 90032 74033 62537 11442 94545 108
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 7409 9959 5489 4309 99710 2059 63111 13511 91614 115
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 7193 1871 0202 62510 12011 1265013033694
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4321 7181 5581 7752 6696 3656 0463 9726 1944 279

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kladrub v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 24 10125 64927 80329 86632 43230 50931 09336 02042 30543 778
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 7325 2535 7676 6887 6507 2696 0116 7498 2618 995
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 2724 8445 0805 0745 8884 8356 9708 02210 9329 826
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 3479 06410 30312 47213 25113 25115 58618 22619 63919 710
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 6801 6671 7401 7031 7741 6621 6861 5881 6143 144
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1191191321501451531681 1381 5041 588
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 9514 7024 7813 7793 7233 339672298355516

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 7409 9959 5489 4309 99710 2059 63111 13511 91614 115
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 5893 4343 5623 6413 7243 4873 4843 8373 8423 718
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 7945 8115 6155 3725 2005 5775 7136 9296 6808 577
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 114192015242733649461 053
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3463313514021 0491 114400305448767

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4321 7181 5581 7752 6696 3656 0463 9726 1944 279
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5821 7181 1801 4752 2194 7214 6642 0504 2241 879
Investiční dotace
Investiční dotace 20 34003783004501 6441 3831 9231 9702 400

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 7193 1871 0202 62510 12011 1265013033694
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9 7193 1871 0202 62510 12011 1265013013694
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 51 89238 88637 78143 15743 59552 85944 55959 44458 81061 062
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 02030 93224 85625 66330 56534 16229 42340 81448 13047 678
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 29 8727 95312 92517 49413 03018 69815 13618 63010 68013 385

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.