V databázi máme 3 453 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kladeruby Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 39211 6818 50610 10412 09317 60612 44611 93416 93514 185
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5175 6595 8946 3347 2436 7367 7228 69510 07210 595
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8184 3501 8501 3971 1131 0251 0761 9571 4351 320
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1002802522 00803400
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0471 6727611 5703 6857 8373 6491 2485 4282 269

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kladerub v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 1585 3615 4636 1596 8916 5937 2258 5229 7579 943
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5661 6141 3261 5271 7901 7101 3821 6061 9262 080
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0211 1421 1841 1721 3941 1491 6101 9252 5702 295
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0292 0322 3982 8833 1353 1473 6044 3644 6234 605
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 338367347363350359360356361632
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15111212121114208205232
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 189195197201210217255627199

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 8184 3501 8501 3971 1131 0251 0761 9571 4351 320
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 6344 0641 6321 1308388037681 618733412
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 119180143197202181232286353369
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 162614141110148119
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5078615672407553201421

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0471 6727611 5703 6857 8373 6491 2485 4282 269
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6297877611 0942 2052 0037481 2482 0601 525
Investiční dotace
Investiční dotace 41788604761 4805 8352 90103 368744

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1002802522 00803400
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 100251522 00803400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000751000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 04110 3867 81311 39913 87912 24213 04011 86416 09713 684
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 4207 9817 0688 0668 2847 2497 45110 6198 49310 930
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 6212 4047453 3345 5964 9935 5891 2457 6042 754

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.