V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kestřany Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 20211 46313 69715 12014 91617 17840 15827 80622 27823 619
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0378 6169 43112 39411 59911 01212 89914 63317 51217 634
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6682 1201 9831 6492 0382 2481 7392 8583 4924 230
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001 6119208174253943957
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4967276731 0691 0713 74425 4959 9208791 747

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kestřan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 0378 6169 43110 50311 59911 01212 56914 25316 84316 916
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5621 7972 0332 5422 8822 7582 3102 5913 2483 377
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 6991 9441 8901 8372 2051 8162 6613 0474 2623 656
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3633 4924 0064 7014 9634 9765 9466 9257 6457 357
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0529721 0501 0311 0331 0421 1261 1381 1471 923
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2378114681745791453429432
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 33733333732434336343599111172

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6682 1201 9831 6492 0382 2481 7392 8583 4924 230
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8971 3281 3571 0111 2691 1516381 3361 5961 664
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 642593606596690787864882868971
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 159112615345659291 364
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1281411941531562327598231

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4967276731 0691 0713 74425 4959 9208791 747
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5485674531 0699911 279706322681513
Investiční dotace
Investiční dotace 1 9481602200802 46624 7909 5971981 234

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001 6119208174253943957
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 001 6119208174253943957
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 4977 9307 81410 63511 60011 85443 66431 68815 95219 892
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 9067 4297 01510 5859 5779 8809 45711 19510 46511 899
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 591502798502 0241 97534 20620 4925 4877 993

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.