MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kaznějov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 56 31357 31467 99868 55777 02373 16982 768108 980102 51458 078
Daňové příjmy
Daňové příjmy 37 77744 91552 11955 77650 44654 81463 94372 75574 67038 829
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 9319 8589 47210 14912 69914 32914 93017 35215 86510 320
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4468653 6685552 3907171 8853 0323611 496
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1591 6752 7392 07711 4883 3092 01015 84111 6187 434

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kaznějova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 36 32142 85550 38653 19248 33152 58861 99970 68971 71036 059
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 14910 18311 72913 19612 2479 97811 16613 46114 5116 939
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 0598 5748 4399 6357 71711 05712 73717 15915 1815 886
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 34717 39420 76021 69121 18124 72828 93630 84730 48414 814
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6572 6942 7262 7262 6912 6902 6982 8934 9082 836
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1211311431411691442 0632 1222 9622 997
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9893 8796 5905 8024 3263 9924 3984 2063 6632 587

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 9319 8589 47210 14912 69914 32914 93017 35215 86510 320
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8981 0801 1891 3781 5251 3551 1881 0301 347670
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8 0698 3937 9178 35210 87411 58911 38513 64510 7317 663
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 33323451 7763 1671 679
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 9613823634172971 3802 351901621308

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 1591 6752 7392 07711 4883 3092 01015 84111 6187 434
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9351 6751 7902 0775 6513 0592 0104 7512 5852 326
Investiční dotace
Investiční dotace 224094805 837250011 0909 0325 108

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4468653 6685552 3907171 8853 0323611 496
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3968653 6685552 3907171 8853 0323611 496
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 50000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 55 28247 78377 26694 22946 44163 50672 15269 84160 35933 648
Běžné výdaje
Běžné výdaje 37 02935 86143 94942 73240 98742 39346 46445 21945 44924 649
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 18 25411 92233 31751 4975 45321 11325 68824 62214 9118 999

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.