MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Katovice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 25 75125 33233 44228 14232 06442 84839 10139 06738 78117 839
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 06218 94420 78323 35722 69125 21928 17030 83630 96115 250
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3943 5219 1992 5752 2622 0623 2263 6594 2912 089
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 555621122331 8233 7534437100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7402 8063 3481 9765 28711 8147 6604 5343 519500

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Katovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 69818 30620 53322 50821 12323 90627 16330 45830 58814 862
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 9494 5425 2135 9585 5774 5935 2026 1126 5443 121
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 8613 9343 8874 4993 6405 2426 0777 9537 0392 729
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 0757 9789 56110 1269 98511 72213 80014 32314 1346 869
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8698768678878908679419381 6651 125
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 163190206224194211941928902805
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7817877998148361 270202204305212

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 3943 5219 1992 5752 2622 0623 2263 6594 2912 089
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9681 0591 1871 1928336287218201 077266
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 8451 9327 4878418048009342 0762 4821 360
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 224224420000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5785285215416226301 568564732463

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7402 8063 3481 9765 28711 8147 6604 5343 519500
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 7402 0291 0421 9764 6141 3178941 989983500
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3227772 306067310 4976 7662 5462 5360

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 555621122331 8233 7534437100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 555621122331 8233 7534437100
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 27 91225 67030 96924 84625 97734 65088 22038 56636 28016 170
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 01419 70619 26521 97822 01420 85221 38527 21726 00214 129
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 8995 96411 7042 8683 96313 79866 83511 34910 2782 040

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.