V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kardašova Řečice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 47 86149 26856 51662 53562 46960 18270 75081 55386 45484 806
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 97631 92834 62437 41440 27637 61242 56049 74055 04956 400
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 39915 71716 15816 64518 59216 32423 44421 59820 75921 880
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 169735639103518113285 6522 095
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4701 5275 3788 0843 6015 8953 9359 8884 9944 430

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kardašovy Řečice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 33730 20832 79535 95238 31535 92340 71746 92752 65753 118
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 5027 0977 8538 92610 0109 3857 7728 83510 40911 080
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 0226 7706 8105 4787 6047 5518 86810 37113 59911 985
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 96912 41213 82117 65317 11815 48519 90723 54524 48724 073
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9041 9402 0441 9961 8081 7262 3512 0221 9993 522
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2062382201842031801481 8201 8071 919
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7331 7502 0481 7151 5731 5971 672335355539

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 39915 71716 15816 64518 59216 32423 44421 59820 75921 880
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 7329891 2361 4412 1465916 0013 1301 6261 294
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13 05914 40914 60214 90615 91215 11015 79616 90817 20418 346
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 51643336724601644
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5573123162955316209751 5561 3281 596

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4701 5275 3788 0843 6015 8953 9359 8884 9944 430
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0561 4901 8421 8812 9274 5383 3052 2634 0783 039
Investiční dotace
Investiční dotace 3 5032 4843 5366 2036741 3576307 6259161 392

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 169735639103518113285 6522 095
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 169735639103518113285 6522 095
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 45 08667 38555 23858 64665 82645 27756 35674 26881 104106 848
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 38824 62828 17326 38833 45529 23933 76738 69143 77246 539
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 69742 75627 06532 25732 37216 03922 58935 57637 33160 309

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.