MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kardašova Řečice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 49 26856 51662 53562 46960 18270 75081 55386 45484 80648 709
Daňové příjmy
Daňové příjmy 31 92834 62437 41440 27637 61242 56049 74055 04956 40030 235
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 71716 15816 64518 59216 32423 44421 59820 75921 88011 341
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9735639103518113285 6522 0950
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5275 3788 0843 6015 8953 9359 8884 9944 4307 132

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kardašovy Řečice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 20832 79535 95238 31535 92340 71746 92752 65753 11826 688
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 0977 8538 92610 0109 3857 7728 83510 40911 0805 281
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 7706 8105 4787 6047 5518 86810 37113 59911 9854 647
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 41213 82117 65317 11815 48519 90723 54524 48724 07311 695
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9402 0441 9961 8081 7262 3512 0221 9993 5222 377
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2382201842031801481 8201 8071 9192 321
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 7502 0481 7151 5731 5971 672335355539366

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 15 71716 15816 64518 59216 32423 44421 59820 75921 88011 341
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9891 2361 4412 1465916 0013 1301 6261 2941 041
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 14 40914 60214 90615 91215 11015 79616 90817 20418 3469 004
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 643336724601644254
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3123162955316209751 5561 3281 5961 042

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5275 3788 0843 6015 8953 9359 8884 9944 4307 132
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4901 8421 8812 9274 5383 3052 2634 0783 039607
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4843 5366 2036741 3576307 6259161 3926 525

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9735639103518113285 6522 0950
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9735639103518113285 6522 0950
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 67 38555 23858 64665 82645 27756 35674 26881 104106 84852 414
Běžné výdaje
Běžné výdaje 24 62828 17326 38833 45529 23933 76738 69143 77246 53924 914
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 42 75627 06532 25732 37216 03922 58935 57637 33160 30927 501

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.