V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kaplice Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 244 628174 668205 022223 989223 240236 482241 721312 941270 700281 321
Daňové příjmy
Daňové příjmy 103 702118 105124 841144 857147 535140 277160 583186 863197 438202 990
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 23219 72822 43515 64819 97615 91412 03621 74322 51230 544
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26 3765 88031 85131 46713 26634 98332 4581 5575 457489
Přijaté transfery
Přijaté transfery 98 31730 95525 89532 01742 46245 30936 644102 77745 29347 298

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kaplice v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 98 322105 849113 429124 408133 960128 797141 999159 245185 538192 691
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 19 81424 33625 22128 62532 69431 53125 71028 50235 41738 191
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 17 98420 35020 97020 77023 85919 68528 17631 93844 17439 564
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 35 76437 29442 49551 07753 83053 94063 01672 62479 28379 386
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 5459 91010 87410 87311 21511 01111 52011 72711 45220 061
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 1136 3266 1725 7285 4505 5586 19912 76613 49113 055
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9 1027 6337 6977 3376 9137 0737 3781 6881 7212 436

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 23219 72822 43515 64819 97615 91412 03621 74322 51230 544
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8074652 9284 1496 4392 2541 4074 0533 2374 284
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 3927 2276 8126 8787 1789 0856 55110 9069 45810 113
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 898946952674502934
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8 02611 04712 6904 6145 4064 5684 0726 7809 31515 214

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 98 31730 95525 89532 01742 46245 30936 644102 77745 29347 298
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 35 43529 60424 74825 82830 23341 67435 41147 19044 14336 809
Investiční dotace
Investiční dotace 67 4584 3551 1476 18912 2293 6351 23455 5871 15010 489

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 26 3765 88031 85131 46713 26634 98332 4581 5575 457489
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 26 3765 62131 85131 4673 56834 98332 4581 5575 457489
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0259009 69800000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 275 516157 058169 965241 150201 626202 115209 940353 135203 797236 603
Běžné výdaje
Běžné výdaje 120 917119 863123 858157 209160 554165 880167 907181 143183 523179 782
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 154 59937 19546 10883 94141 07336 23442 033171 99320 27456 821

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.