V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kamenný Újezd Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 28810 38720 03323 31219 83721 06825 61721 82322 56523 533
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2798 5119 64611 08512 25311 69713 28615 75718 15119 164
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2451 0471 4031 6681 5301 7102 4222 8763 4103 979
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034074141262 003025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7648278 98010 5595 9807 6489 7821 1891 004366

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kamenného Újezdu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 2798 3139 46710 79911 98011 49312 96515 31517 66618 718
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 6541 9882 2082 6093 0202 8832 4032 8073 4073 796
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 5431 7501 9551 9912 3371 5102 7903 3364 5204 168
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 9333 2683 9534 8895 2585 6646 2377 5638 1228 347
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4836036035976146286076556221 147
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 636547434240368338651 076
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 604639702671709768892122130185

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2451 0471 4031 6681 5301 7102 4222 8763 4103 979
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8398939131 2071 0921 2541 3651 9502 4032 545
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 385151428385413371379825847869
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 100110001383
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 20362752484679100147481

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7648278 98010 5595 9807 6489 7821 1891 004366
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0585276989331 7911 4981 3505551 004332
Investiční dotace
Investiční dotace 7063008 2829 6264 1896 1508 432634034

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 034074141262 003025
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 034004810025
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00007410452 00300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 0858 86218 66928 64719 65923 11347 81425 36614 26814 873
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 9277 3497 7368 50811 0159 4339 37714 51712 68113 922
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 1581 51310 93320 1398 64413 68038 43810 8491 587951

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.