V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Kamenné Zboží Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 6 1926 8156 9589 50010 0968 78612 06310 28113 43111 769
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 4005 9286 4957 1137 6257 2187 9278 8789 98010 125
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 304281249437447311338419595726
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0004051 0982734520000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4886052151 5449269853 7547852 856918

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kamenného Zboží v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3715 9026 4867 1137 6257 1227 8318 8189 86910 016
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0751 4281 5481 7261 9281 7821 4641 5841 8881 981
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1711 3541 3631 3201 4821 1781 6881 8752 4832 150
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3312 3412 7663 1913 3373 2363 7754 2694 4684 324
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 514498529585536533508560508895
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 981099810470459573
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 271273270283332385386606393

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 304281249437447311338419595726
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 118521090152625
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 13214515250137133164259332187
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 151142211188298
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 145127227143198176172153149215

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4886052151 5449269853 7547852 856918
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3893572151 544826985474243215196
Investiční dotace
Investiční dotace 992480010003 2805422 642722

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 0004051 0982734520000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000000017000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0004051 098273453000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 0083 2353 8174 92813 19511 3859 16414 5945 4458 284
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 9722 7463 3884 5453 5684 0183 9805 2475 1147 107
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 364894293839 6277 3685 1849 3473311 177

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.