V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kamenice nad Lipou Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 73 68074 77885 44189 05299 79897 161110 856131 587147 026152 889
Daňové příjmy
Daňové příjmy 48 97952 96757 37163 53967 80564 15271 13881 09992 04392 526
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 43910 26116 75718 06618 25918 66120 73224 30625 02926 195
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5366 9232 115129524 3224 0786 2731 262734
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 7264 6289 1977 31813 68210 02714 90919 91028 69233 434

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kamenice nad Lipou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 47 24350 78254 21160 01764 39860 93366 84676 41686 83888 204
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 13512 62013 24315 23517 02415 46712 99714 37717 12918 478
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 9 48910 80111 04212 21112 43910 07614 40816 41121 78919 391
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 19 25219 80522 38625 58928 00528 12932 22337 30739 20338 922
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 6083 5303 5413 5033 5473 7113 4993 5323 6366 321
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6837167224646217434704 2614 5244 251
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 0763 3103 2783 0162 7612 8063 249528557841

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9 43910 26116 75718 06618 25918 66120 73224 30625 02926 195
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6 8918 02014 77115 40815 30716 59718 30420 69920 57022 076
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4682 0051 4822 0122 3351 9372 2443 2373 2843 481
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 112212225313
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 802355026456171241823681 122625

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 7264 6289 1977 31813 68210 02714 90919 91028 69233 434
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 1254 4255 6025 9018 6069 9347 2325 0628 8934 948
Investiční dotace
Investiční dotace 7 8782033 5951 4165 076937 67714 84819 79928 486

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 5366 9232 115129524 3224 0786 2731 262734
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 5366 9231 616129524 3224 0786 273401734
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00499000008610

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 76 79562 39885 79586 923104 82588 53599 863136 666160 417176 535
Běžné výdaje
Běžné výdaje 50 03952 32071 13372 36084 24778 86379 471109 420110 868111 831
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 75610 07814 66214 56320 5789 67120 39227 24649 54964 704

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.