MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Kamenice nad Lipou Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 74 77885 44189 05299 79897 161110 856131 587147 026152 88967 037
Daňové příjmy
Daňové příjmy 52 96757 37163 53967 80564 15271 13881 09992 04392 52649 018
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 26116 75718 06618 25918 66120 73224 30625 02926 19514 210
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 9232 115129524 3224 0786 2731 2627341 215
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 6289 1977 31813 68210 02714 90919 91028 69233 4342 594

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kamenice nad Lipou v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 78254 21160 01764 39860 93366 84676 41686 83888 20443 591
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 62013 24315 23517 02415 46712 99714 37717 12918 4788 835
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 80111 04212 21112 43910 07614 40816 41121 78919 3917 520
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 19 80522 38625 58928 00528 12932 22337 30739 20338 92218 924
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 5303 5413 5033 5473 7113 4993 5323 6366 3213 910
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7167224646217434704 2614 5244 2513 826
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 3103 2783 0162 7612 8063 249528557841577

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 10 26116 75718 06618 25918 66120 73224 30625 02926 19514 210
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8 02014 77115 40815 30716 59718 30420 69920 57022 07611 441
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 0051 4822 0122 3351 9372 2443 2373 2843 4812 208
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 122122253138
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2355026456171241823681 122625553

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 6289 1977 31813 68210 02714 90919 91028 69233 4342 594
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4 4255 6025 9018 6069 9347 2325 0628 8934 9481 678
Investiční dotace
Investiční dotace 2033 5951 4165 076937 67714 84819 79928 486916

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6 9232 115129524 3224 0786 2731 2627341 215
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 9231 616129524 3224 0786 2734017341 215
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 04990000086100

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 62 39885 79586 923104 82588 53599 863136 666160 417176 53564 018
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 32071 13372 36084 24778 86379 471109 420110 868111 83154 605
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 07814 66214 56320 5789 67120 39227 24649 54964 7049 413

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.