MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Kácov Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 71323 03524 08727 93823 10520 16022 34628 39029 90614 367
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 48412 07115 27316 00715 05516 54518 06820 59423 72511 922
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3928544 5004 8481 5161 2441 4383 3314 5821 179
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3856 4541541271434222691 34449883
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 4513 6564 1606 9576 3921 9492 5723 1221 1011 182

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Kácova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 46512 05113 99215 44414 44516 51518 04820 59322 30011 570
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2502 6433 1473 6833 3862 8113 1233 7114 0181 918
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 2342 3072 3632 7642 2163 1963 6204 8164 3041 669
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0934 6755 8016 2216 0817 1478 2328 6658 6364 200
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4861 4631 7191 7501 6871 8571 6522 1153 4252 442
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1862051971761742051 1871 0301 6241 094
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 2177577658509011 300235257293247

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3928544 5004 8481 5161 2441 4383 3314 5821 179
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 469118471577596497633788933486
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 731465409405391400401401359208
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111111100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1912703 6203 8655283464042 1413 290485

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 24 4513 6564 1606 9576 3921 9492 5723 1221 1011 182
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6841 7351 1611 8111 5971 1991 5172 7911 1011 182
Investiční dotace
Investiční dotace 23 7671 9202 9995 1474 7947501 05533100

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3856 4541541271434222691 34449883
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 806 4541541271434222691 34449883
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 305000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 57 42114 50619 75525 27232 55014 08514 95927 23833 45410 326
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 65910 02413 55617 07312 08412 59213 77221 13918 5499 197
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 48 7624 4826 1998 19920 4661 4931 1876 10014 9041 129

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.