MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jirny Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 66 48165 11297 883110 276131 51194 87592 009104 444126 48758 107
Daňové příjmy
Daňové příjmy 46 48254 36058 11065 12463 27068 94978 93887 653103 01649 997
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7796 4607 2168 55610 14411 78911 40811 53011 6235 939
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13 6972 7981 3452 9156 7097 9714852095 810660
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5231 49431 21233 68151 3886 1651 1775 0526 0391 512

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jiren v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 45 57950 89156 57563 71661 48966 44075 73585 697101 23246 663
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 8579 54410 85213 09212 72710 65012 16414 79616 3217 857
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 1807 4537 5608 8277 25910 75512 79617 48115 8766 158
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 12 63815 09618 57019 86319 95824 03029 02031 39931 82515 498
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 14 55816 15516 80816 52318 50218 23818 40318 92334 01714 185
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2182082022012032112 3632 4292 4612 433
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 1282 4352 5825 2112 8402 555989668732531

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 7796 4607 2168 55610 14411 78911 40811 53011 6235 939
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6686266541 8992 8431 1321 9581 7481 555956
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 9864 7994 7325 4956 0559 1477 6069 5779 8014 966
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 114763111120
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1241 0351 3531 1591 2441 5091 84320426616

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5231 49431 21233 68151 3886 1651 1775 0526 0391 512
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5231 4941 2123 6814 4892 1551 1773 6821 0391 512
Investiční dotace
Investiční dotace 0030 00030 00046 8994 01001 3695 0000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13 6972 7981 3452 9156 7097 9714852095 810660
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 9089514669287 653015142400
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 11 7892 7898322 8495 7813184851945 668260

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 59 19541 337179 945133 473119 76359 92786 14378 230101 65241 987
Běžné výdaje
Běžné výdaje 20 52127 66427 76534 80941 13144 66445 94449 09850 88526 228
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 38 67413 673152 18198 66478 63115 26340 19929 13250 76715 759

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.