MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jirkov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 317 357392 135398 966405 889430 566486 453579 815686 883698 409352 166
Daňové příjmy
Daňové příjmy 237 380258 356296 373310 050284 426315 390365 294442 284425 720212 152
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 47718 53116 45316 01220 29519 02490 79296 510109 81958 728
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 32766 85630 4103 24011 37035 3659 1211 7096443 564
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 17448 39355 73076 587114 474116 674114 608146 381162 22577 722

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jirkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 234 332255 735281 546301 801281 362309 657353 821405 211413 335197 060
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 56 07162 52870 81978 95673 48260 45667 79781 09286 98341 461
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 54 24754 83253 40860 46448 62069 67979 941106 31394 36936 594
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 99 446111 248131 445136 135133 407155 828181 656191 265189 45792 093
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9 4879 9379 6979 64310 43610 19810 35710 60420 85514 427
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 5092 3582 4042 4582 4072 49811 48311 92617 5829 650
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 12 57214 83213 77414 14613 01110 9982 5884 0124 0892 834

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 16 47718 53116 45316 01220 29519 02490 79296 510109 81958 728
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0731 2201 2601 0921 1205 2131 7525 2075 8501 027
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8 9009 0367 5997 4327 0126 74766 98068 79170 96238 960
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 8111 2931 3771 7581 0111 3844 88215 72822 04612 933
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 6946 9836 2165 73011 1535 68017 1796 78410 9615 809

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 62 17448 39355 73076 587114 474116 674114 608146 381162 22577 722
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 33 89848 03254 89273 782108 411104 78596 557140 338106 36863 021
Investiční dotace
Investiční dotace 28 2763618382 8056 06311 88918 0516 04355 85714 701

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 32766 85630 4103 24011 37035 3659 1211 7096443 564
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 32766 60130 3302 23111 37035 3527 9451 6094443 564
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0255801 0100131 1761002000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 283 380343 368382 810401 816392 976447 637497 017552 977621 819330 604
Běžné výdaje
Běžné výdaje 225 369254 286285 160310 850321 931344 259416 147472 003466 723257 284
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 58 01189 08297 64990 96671 044103 37880 87080 974155 09673 321

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.