MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jindřichův Hradec Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 483 111539 160549 403610 298594 553657 278705 624796 766819 229463 192
Daňové příjmy
Daňové příjmy 314 779342 239377 193406 815385 042420 480481 657540 987541 971277 855
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 112 134126 891116 855116 890115 100127 156143 843170 249182 44486 032
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 6631 7721 0747571 5146 4039 57212 00417 9731 516
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 53468 25854 28185 83692 897103 23970 55373 52676 84197 788

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jindřichova Hradce v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 298 233327 958362 110393 111369 955406 059466 328520 470518 609252 176
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 68 91874 92885 18795 89690 06672 77481 25495 230102 04948 827
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 60 53961 85860 74869 41656 20279 94491 713119 680105 75941 007
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 110 984125 420149 452156 265154 154178 833208 402215 567212 380103 201
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 22 68722 62722 97722 73322 36923 39624 50823 57042 68726 767
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12 28713 60614 45214 69612 63714 15626 87727 37130 42020 943
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 22 81929 51929 29434 10634 52636 95733 57439 05125 31411 430

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 112 134126 891116 855116 890115 100127 156143 843170 249182 44486 032
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 30 62133 06532 48233 01527 63327 95436 06038 24040 86120 836
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 67 27069 63167 58368 87468 54671 54274 52070 66274 89640 957
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 3018 3715442 4325 96913 52314 36239 22435 9379 898
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 12 94215 82316 24612 57012 95214 13718 90222 12330 75014 342

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 53 53468 25854 28185 83692 897103 23970 55373 52676 84197 788
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 47 01055 85552 94761 19786 94168 92961 18573 52664 64536 585
Investiční dotace
Investiční dotace 21 24212 4031 33424 6395 95634 3119 368012 19661 203

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 6631 7721 0747571 5146 4039 57212 00417 9731 516
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 4631 7721 0327571 5146 4039 57212 00417 9731 516
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2000430000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 444 936449 302546 877606 810542 465511 268623 015682 766892 227577 678
Běžné výdaje
Běžné výdaje 350 476355 859376 928409 048413 074430 288464 733545 199554 785264 844
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 94 46093 443169 948197 762129 39180 980158 282137 567337 442312 834

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.