V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jindřichov Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 63 59628 05724 99928 54630 43730 99631 54639 20536 28252 073
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 10017 24818 61720 88821 97720 87623 23026 09128 18528 547
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9717 7924 0334 1804 4124 8425 0495 1815 84715 925
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 173136652874040648137101113
Přijaté transfery
Přijaté transfery 45 3512 8812 2843 1924 0094 8723 2217 7962 1497 488

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jindřichova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 15 80116 98518 27420 20621 03520 16822 23825 16127 80128 183
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3453 8114 2984 7915 2784 9794 0744 4815 2015 556
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 4143 1883 8223 6604 0863 3224 7435 3386 8816 077
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 7517 6307 7589 0169 2019 11010 61012 14312 40312 204
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5401 5431 6201 7511 6461 6701 5941 5971 5682 596
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 66991151241152402571 4221 5711 487
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 685714661864710847960181176263

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 9717 7924 0334 1804 4124 8425 0495 1815 84715 925
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1311 7331 4871 8201 7922 1892 7242 4802 6924 830
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 1512 2601 6511 8181 7831 7921 4281 7312 1292 397
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 53153031286050175384260
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6363 7858665108098018467956438 438

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 45 3512 8812 2843 1924 0094 8723 2217 7962 1497 488
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 8841 5082 0291 9531 9704 0762 7564 2962 1496 861
Investiční dotace
Investiční dotace 43 4671 3732551 2392 0397964653 5000627

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 173136652874040648137101113
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 173136652874040648137101113
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 81 90421 57024 66127 91733 74223 76127 61042 65438 22541 094
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 55019 17522 85425 19626 29322 19322 96631 61628 10832 400
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 76 3542 3951 8072 7227 4491 5684 64411 03810 1178 694

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.