V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jimlín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 66915 31327 17918 29215 85617 81419 36118 25224 06222 140
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 18510 16011 36012 49113 28113 11314 24216 30718 52519 319
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5513554842924593985377159851 671
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02 2551 17842031000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9332 54414 1565 5062 1134 3034 5511 2304 5521 150

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jimlína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 18510 08911 30212 42713 22612 93714 16616 19118 39619 153
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7792 1862 5802 9123 2453 1802 5932 9153 4723 761
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9962 2742 2952 2172 5192 1272 4843 4684 6054 119
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9634 1674 6565 4585 6715 8197 2337 8778 2868 265
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9469591 2421 2651 2491 2441 2681 2621 2912 092
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 676673607710184557585727
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 434436456515465466505112157190

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5513554842924593985377159851 671
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 215254239213182116223333443834
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7348394810612595135188500
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 311052386136199302
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 260522063111911921411015535

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 9332 54414 1565 5062 1134 3034 5511 2304 5521 150
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 1667951 9981 8691 1132 1911 6901 0834 2571 100
Investiční dotace
Investiční dotace 2 7671 74912 1573 6381 0002 1122 86114729650

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 02 2551 17842031000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02 2551 17842031000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 0658 36835 44713 09820 88026 08620 51718 72518 93428 459
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 9786 2228 9727 45114 81318 31812 20116 57812 54814 490
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 0872 14626 4745 6476 0677 7688 3172 1476 38613 969

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.