V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jílové Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 90 51973 58687 31097 580111 89797 691108 215131 592138 705137 189
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 07061 69668 22874 79782 07076 80584 81199 283112 894106 590
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 6478 1429 4009 0619 41710 90213 39815 18321 68620 218
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 2769281 8742 8554 0351 0412 9863 657605791
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 5262 8207 80810 86616 3768 9437 02113 4683 5209 589

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jílového v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 55 63361 20567 53873 96681 47476 28584 34298 627111 597105 738
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 07415 01516 59218 77120 97619 88416 20818 14821 08222 252
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 36514 05314 10614 16216 08813 06220 87421 45427 75324 238
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 24 57425 74929 51634 84136 22135 81939 31648 73550 01648 711
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 7731 8191 8191 7501 8851 7961 8411 9011 9113 175
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5145534153033074594662 8972 6183 046
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 3344 0165 0904 1395 9965 2655 6375 4918 2184 316

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 6478 1429 4009 0619 41710 90213 39815 18321 68620 218
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 3724 7364 1824 1824 1735 3176 5946 56310 3467 586
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 1453 2193 1913 4983 5293 3253 4663 4963 8754 607
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 216782044632653 1984 9564 061
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1091812 0201 3731 5111 7963 0731 9262 5093 964

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 23 5262 8207 80810 86616 3768 9437 02113 4683 5209 589
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 5852 8206 6852 8114 4518 9436 5112 9303 3482 574
Investiční dotace
Investiční dotace 19 94101 1228 05511 924050910 5381727 015

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2 2769281 8742 8554 0351 0412 9863 657605791
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2 2769288242 8554 0351 0412 9863 657605791
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 001 0500000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 98 05558 49078 71586 78086 52688 802101 956123 553134 094153 743
Běžné výdaje
Běžné výdaje 61 14155 54265 76663 57574 50776 40286 02284 284113 712106 256
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 36 9142 94812 94923 20512 01912 40015 93339 26920 38247 487

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.