Obecní finance FREE
Město Jičín Královéhradecký kraj
Celkové příjmy
Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.
Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy celkem | ||||||||||
Příjmy celkem | 384 005 | 379 397 | 396 602 | 428 742 | 495 392 | 531 106 | 552 915 | 574 080 | 611 837 | 612 151 |
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 233 672 | 253 830 | 266 719 | 293 301 | 314 648 | 294 776 | 329 514 | 362 354 | 409 665 | 410 824 |
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 44 264 | 43 413 | 44 091 | 47 806 | 47 633 | 49 109 | 49 017 | 53 297 | 57 598 | 59 482 |
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 11 924 | 3 865 | 7 702 | 4 931 | 9 440 | 42 985 | 32 185 | 22 866 | 13 698 | 1 358 |
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 94 145 | 78 289 | 78 090 | 82 705 | 123 671 | 144 237 | 142 199 | 135 563 | 130 876 | 140 486 |
Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.
Daňové příjmy
Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.
Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.
Podívejte se také na odhadované příjmy Jičína v naší kalkulačce RUD.
Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | ||||||||||
Daňové příjmy | 222 506 | 242 625 | 256 359 | 282 424 | 303 281 | 281 174 | 313 088 | 346 721 | 395 373 | 394 435 |
Daň z příjmu fyzickych osob | ||||||||||
Daň z příjmu fyzickych osob | 50 548 | 56 674 | 59 292 | 68 041 | 76 721 | 72 555 | 58 585 | 63 950 | 76 087 | 81 986 |
Daň z příjmu právnických osob | ||||||||||
Daň z příjmu právnických osob | 40 558 | 46 189 | 47 344 | 47 037 | 54 007 | 44 009 | 62 874 | 70 676 | 93 900 | 83 345 |
Daň z přidané hodnoty | ||||||||||
Daň z přidané hodnoty | 76 927 | 84 624 | 95 967 | 115 654 | 121 566 | 120 663 | 140 627 | 160 790 | 168 940 | 167 324 |
Daň z nemovitých věcí | ||||||||||
Daň z nemovitých věcí | 13 105 | 13 013 | 12 940 | 13 279 | 13 372 | 13 437 | 13 521 | 13 694 | 14 198 | 25 379 |
Místní a správní poplatky | ||||||||||
Místní a správní poplatky | 12 845 | 12 674 | 12 503 | 12 382 | 11 692 | 9 684 | 10 419 | 19 903 | 21 807 | 22 195 |
Ostatní daňové příjmy | ||||||||||
Ostatní daňové příjmy | 28 523 | 29 451 | 28 313 | 26 031 | 25 923 | 20 828 | 27 061 | 17 708 | 20 442 | 14 205 |
Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).
Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.
Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.
Nedaňové příjmy
V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.
Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nedaňové příjmy | ||||||||||
Nedaňové příjmy | 44 264 | 43 413 | 44 091 | 47 806 | 47 633 | 49 109 | 49 017 | 53 297 | 57 598 | 59 482 |
Příjem z vlastní činnosti | ||||||||||
Příjem z vlastní činnosti | 4 143 | 3 550 | 4 109 | 4 115 | 4 227 | 3 496 | 3 822 | 5 561 | 6 240 | 4 530 |
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | ||||||||||
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku | 32 032 | 31 157 | 32 708 | 35 661 | 33 653 | 35 803 | 36 077 | 35 712 | 36 897 | 39 935 |
Přijaté výnosy z finančního majetku | ||||||||||
Přijaté výnosy z finančního majetku | 67 | 98 | 67 | 47 | 74 | 61 | 34 | 2 153 | 3 256 | 1 317 |
Ostatní nedaňové příjmy | ||||||||||
Ostatní nedaňové příjmy | 8 022 | 8 608 | 7 206 | 7 982 | 9 680 | 9 748 | 9 085 | 9 871 | 11 204 | 13 700 |
Přijaté transfery
Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.
Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Přijaté transfery | ||||||||||
Přijaté transfery | 94 145 | 78 289 | 78 090 | 82 705 | 123 671 | 144 237 | 142 199 | 135 563 | 130 876 | 140 486 |
Neinvestiční přijaté transfery | ||||||||||
Neinvestiční přijaté transfery | 53 229 | 54 076 | 65 377 | 74 810 | 80 885 | 112 762 | 101 795 | 103 003 | 106 334 | 96 358 |
Investiční dotace | ||||||||||
Investiční dotace | 46 570 | 30 803 | 12 713 | 7 895 | 42 786 | 31 475 | 40 403 | 32 560 | 24 542 | 44 128 |
Kapitálové příjmy
Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.
Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kapitálové příjmy | ||||||||||
Kapitálové příjmy | 11 924 | 3 865 | 7 702 | 4 931 | 9 440 | 42 985 | 32 185 | 22 866 | 13 698 | 1 358 |
Prodej dlouhodobého majetku | ||||||||||
Prodej dlouhodobého majetku | 11 844 | 3 382 | 7 663 | 4 781 | 9 440 | 42 985 | 32 072 | 22 112 | 13 698 | 1 358 |
Ostatní kapitálové příjmy | ||||||||||
Ostatní kapitálové příjmy | 80 | 483 | 39 | 150 | 0 | 0 | 114 | 754 | 0 | 0 |
Struktura výdajů a saldo hospodaření
Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.
Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výdaje celkem | ||||||||||
Výdaje celkem | 402 047 | 329 542 | 396 952 | 473 483 | 462 715 | 510 639 | 486 551 | 572 725 | 656 791 | 714 174 |
Běžné výdaje | ||||||||||
Běžné výdaje | 248 137 | 251 926 | 270 450 | 302 097 | 343 275 | 369 004 | 390 030 | 415 904 | 457 293 | 471 738 |
Kapitálové výdaje | ||||||||||
Kapitálové výdaje | 153 910 | 77 617 | 126 502 | 171 386 | 119 440 | 141 635 | 96 521 | 156 821 | 199 498 | 242 436 |
Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.
Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.
Dluh a finanční prostředky
Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.
Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.