MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Jičín Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 379 397396 602428 742495 392531 106552 915574 080611 837612 151335 703
Daňové příjmy
Daňové příjmy 253 830266 719293 301314 648294 776329 514362 354409 665410 824202 700
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 43 41344 09147 80647 63349 10949 01753 29757 59859 48232 337
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 8657 7024 9319 44042 98532 18522 86613 6981 358424
Přijaté transfery
Přijaté transfery 78 28978 09082 705123 671144 237142 199135 563130 876140 486100 242

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jičína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 242 625256 359282 424303 281281 174313 088346 721395 373394 435189 210
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 56 67459 29268 04176 72172 55558 58563 95076 08781 98639 297
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 46 18947 34447 03754 00744 00962 87470 67693 90083 34532 319
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 84 62495 967115 654121 566120 663140 627160 790168 940167 32481 335
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 13 01312 94013 27913 37213 43713 52113 69414 19825 37914 785
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 12 67412 50312 38211 6929 68410 41919 90321 80722 19514 942
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 29 45128 31326 03125 92320 82827 06117 70820 44214 2056 533

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 43 41344 09147 80647 63349 10949 01753 29757 59859 48232 337
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 5504 1094 1154 2273 4963 8225 5616 2404 5302 324
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 31 15732 70835 66133 65335 80336 07735 71236 89739 93522 563
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9867477461342 1533 2561 31778
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8 6087 2067 9829 6809 7489 0859 87111 20413 7007 372

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 78 28978 09082 705123 671144 237142 199135 563130 876140 486100 242
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 54 07665 37774 81080 885112 762101 795103 003106 33496 35872 328
Investiční dotace
Investiční dotace 30 80312 7137 89542 78631 47540 40332 56024 54244 12827 914

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 8657 7024 9319 44042 98532 18522 86613 6981 358424
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 3827 6634 7819 44042 98532 07222 11213 6981 358424
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 4833915000114754000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 329 542396 952473 483462 715510 639486 551572 725656 791714 174362 180
Běžné výdaje
Běžné výdaje 251 926270 450302 097343 275369 004390 030415 904457 293471 738238 634
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 77 617126 502171 386119 440141 63596 521156 821199 498242 436123 546

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.