MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jevany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 15 60116 04716 86020 48417 56923 27221 13023 65338 58823 420
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 94211 05912 55912 93212 74314 46916 61019 10619 48513 695
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2321 7242 0452 0032 2243 1683 0093 3374 1262 035
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3581 766371 9711 236481566013 2057 198
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0691 4982 2203 5791 3665 1549461 2091 772492

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jevan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 78310 36312 09212 81412 16914 13216 31818 77819 11810 284
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 1202 3582 7883 1963 0072 6202 9273 6303 8631 847
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9762 0542 0752 4001 9372 8853 2474 4684 0361 565
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 6204 1615 0985 4015 3146 4447 3878 0218 0943 940
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8547289838588669028631 0231 7011 540
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 26314875129921461 4631 2381 2371 216
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 9509151 0738319541 135430398188177

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2321 7242 0452 0032 2243 1683 0093 3374 1262 035
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4857888421 0661 0401 4511 9171 8632 248945
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 587575596595620593668700711277
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4222222132369493
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1553596053405621 122422642798321

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0691 4982 2203 5791 3665 1549461 2091 772492
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3141 3585313 5791 3662 349655390312492
Investiční dotace
Investiční dotace 7551401 689002 8052918191 4600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 3581 766371 9711 236481566013 2057 198
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 3581 766371 9711 236481566013 2057 198
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 75715 29116 97717 50619 11521 27119 63122 43320 49114 033
Běžné výdaje
Běžné výdaje 8 97212 52811 49616 49513 66415 39614 85116 53718 78612 491
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7852 7635 4811 0115 4515 8764 7805 8961 7051 542

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.