V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Jevany Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 96315 60116 04716 86020 48417 56923 27221 13023 65338 588
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 72711 94211 05912 55912 93212 74314 46916 61019 10619 485
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3801 2321 7242 0452 0032 2243 1683 0093 3374 126
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2111 3581 766371 9711 236481566013 205
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6451 0691 4982 2203 5791 3665 1549461 2091 772

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Jevan v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 21611 78310 36312 09212 81412 16914 13216 31818 77819 118
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3434 1202 3582 7883 1963 0072 6202 9273 6303 863
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 7201 9762 0542 0752 4001 9372 8853 2474 4684 036
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 4073 6204 1615 0985 4015 3146 4447 3878 0218 094
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8548547289838588669028631 0231 701
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15226314875129921461 4631 2381 237
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7419509151 0738319541 135430398188

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3801 2321 7242 0452 0032 2243 1683 0093 3374 126
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6814857888421 0661 0401 4511 9171 8632 248
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 582587575596595620593668700711
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 34222222132369
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1141553596053405621 122422642798

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6451 0691 4982 2203 5791 3665 1549461 2091 772
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6453141 3585313 5791 3662 349655390312
Investiční dotace
Investiční dotace 07551401 689002 8052918191 460

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2111 3581 766371 9711 236481566013 205
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2111 3581 766371 9711 236481566013 205
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 65411 75715 29116 97717 50619 11521 27119 63122 43320 491
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 2708 97212 52811 49616 49513 66415 39614 85116 53718 786
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3842 7852 7635 4811 0115 4515 8764 7805 8961 705

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.